Pirelli tast in het duister na verregende kwalificatie in China

Al voor de start van het weekend werd er gevreesd dat het
'vernieuwde' asfalt in Shanghai voor een herhaling van de GP van
Turkije uit 2020 kon zorgen. Het gebrek aan grip werd in de eerste
vrije training al duidelijk, maar werd geleidelijk aan beter.
Tijdens de sprintkwalificatie kwam daar echter een nieuwe factor
bij: het begon te regenen. De chaos op het circuit was compleet,
want het Shanghai International Circuit veranderde in een ijsbaan
en de coureurs hadden moeite om de intermediate banden aan de gang
te krijgen. Volgens Pirelli had dit meerdere redenen. Niet alleen
de teams waren verrast door de staat van het circuit in Shanghai,
ook Pirelli wist pas vlak voor het weekend hoe de baan er bij lag.
Sportief directeur van Pirelli, Simone Berra, vertelt tegenover
onder meer RacingNews36 : "Wij waren ook verrast. We zagen dit
alles pas doen we woensdag onze gewoonlijke baaninspectie deden.
Daarna hebben we het aan de FIA voorgelegd en die gaven aan dat er
een bitumen laag over het asfalt was aangebracht. Niet om de grip
te verbeteren, maar puur om de baan te beschermen." Toch zag Berra
dat het circuit geleidelijk aan meer grip begon te genereren: "Deze
laag heeft wel impact gehad op de gripniveaus, vooral vanmorgen
tijdens de vrije training. Er was ongeveer 15% minder grip dan
normaal. Maar houdt er wel rekening mee dat die laag al begint weg
te slijten, vooral op de racelijn. Deze trend zal zich morgen
alleen maar voortzetten." Chaos in sprintkwalificatie Aan het einde
van de sprintkwalificatie, was daar ineens een flinke regenbui. Het
zorgde voor chaos op de baan en in de pitstraat. Alle teams wilden
zo snel mogelijk naar buiten, om op een zo ideaal mogelijk moment
een tijd te zetten. Deze file was volgens Berra
medeverantwoordelijk voor de chaos met de intermediate banden. "Het
lag voor een deel aan het feit dat de meeste coureurs aan het einde
van de pitstraat gingen wachten. Sommigen stonden daar minuten
lang, waardoor je heel moeilijk temperatuur in de banden kunt
houden, vooral bij de voorbanden. Dan moeten ze een paar rondjes
pushen voor ze weer op de juiste temperatuur zijn en om grip te
genereren", verklaart Berra. "Op het einde zag je dat de banden
weer in hun ' working window ' zaten, maar was de grip van het
circuit weer enorm laag. Die combinatie van glad asfalt en koudere
banden zorgde voor dit effect." Berra is wel voorzichtig als het
gaat om actie in de races, vooral vanwege het gebrek aan grip
buiten de racelijn: "Omdat we de baan als het ware aan het
'schoonvegen' zijn, is het vooral de racelijn waar steeds meer grip
komt. Het verschil met de gebieden buiten de racelijn zal erg
verschillend zijn. Dan is iets wat de coureurs moeten overwegen als
ze bijvoorbeeld willen inhalen." "Nu de baan langzaam maar zeker
aan het verbeteren is, zullen de omstandigheden stabiliseren.
Wanneer je ook maar beetje buiten de racelijn gaat, zul je met
volledig andere gripniveaus te maken krijgen. Zelfs al ga je maar
met twee banden op het 'vieze' gedeelte van de baan, kan dit de
auto enorm instabiel maken. Ik denk zeker in de bochten 12 en 13,
de lange rechterdoordraaier, kunnen er problemen ontstaan met
tractie. Heb je de verkeerde kant van de baan te pakken, kun je
héél veel tijd verliezen."

Top Headlines

Oudere Top Headlines