Waarom Red Bull een snelle oplossing voor problemen Verstappen verwacht

Max Verstappen en Sergio Perez kwamen tijdens de sprintkwalificatie
in China niet verder dan de vierde en zesde tijd. In de regen gleed
vooral Verstappen alle kanten op en maakte Perez een foutje in zijn
laatste run, waardoor er verrassend geen Red Bull in de top drie
staat. In droge omstandigheden was Red Bull het snelste team, in de
regen ineens niet meer. Lando Norris ging er met de eerste plaats
vandoor. Helmut Marko snapte na afloop helemaal niets van
Verstappens problemen. "Beide auto's waren qua bandenspanning
identiek aan elkaar, maar toch steeg bij Perez met de seconde de
bandentemperatuur. Hij was ook competitief en had zonder zijn
uitglijder ook vooraan kunnen staan. Max daarentegen kreeg geen
moment temperatuur in zijn banden. Waarom? Dat weten we niet. Het
is onverklaarbaar." En toch verwacht de adviseur dat Red Bull de
problemen snel kan oplossen, mede omdat de auto van Verstappen na
de eerste vrije training al onder handen werd genomen. Marko
onthulde dat ze 'een fout' hadden gevonden en dat de aanpassingen
leken te werken. Die waren wel voor droge omstandigheden bedoeld.
Hoe zit het met optimisme als het eventueel opnieuw regent? "We
zijn optimistisch dat we alsnog weten te achterhalen waarom we
vandaag geen temperatuur in de banden wisten te krijgen." Nieuw
sprintformat Dat optimisme komt niet uit de lucht vallen.
Verstappen heeft dit seizoen al vaker problemen gehad op vrijdag,
om er in de kwalificatie en de race gewoon weer te staan. Red Bull
ontdekt doorgaans vrij snel problemen en weet de zogenaamde sweet
spot vaak genoeg te vinden. De sprintrace wordt dan een mooie test
voor de kwalificatie en de race. Marko lijkt met zijn claim
namelijk ook te verwijzen naar de nieuwe parc fermé-regels in een
sprintweekend. De sprintkwalificatie mislukte, maar Red Bull krijgt
zaterdag, indien het weer regent, de kans om na de sprintrace de
set-up te veranderen. Vorig seizoen had Verstappen de rest van het
weekend met dezelfde set-up moeten rijden, nu mogen de monteurs
weer sleutelen. Het is ook een voordeel dat de bandenspanning van
Perez en Verstappen hetzelfde was. Binnen een team wordt de data
gewoon naast elkaar gelegd en is men in dit geval vaak in staat om
eventuele verschillen te vinden. Stel dat Perez op een andere
manier zijn banden opwarmt, kan Verstappen dat ook toepassen
tijdens een natte kwalificatie. Vergeet ook niet dat simcoureurs in
de fabriek bepaalde zaken gaan testen. Al met al is het dus niet zo
vreemd dat Marko en Red Bull zo optimistisch zijn. In droge
omstandigheden waren Verstappen en Perez de snelste coureurs, zeker
over één ronde. Combineer dat met oplossingen voor natte
omstandigheden én de matige longrun in de eerste vrije training en
Verstappen heeft alle kans om zondag gewoon zijn vierde zege van
het seizoen te pakken. Er is nog geen man overboord.

Top Headlines

Oudere Top Headlines