McLaren op pole voor megadeal met beruchte sponsor

Mastercard heeft in het verleden al vaker op F1-bolides gestaan. In
1997 kwam het Lola F1 Team op de grid, met titelsponsor Mastercard.
Het team wilde eigenlijk pas met ingang van de nieuwe reglementen
in 1998 deelnemen, maar de teambaas Eric Broadley gaf aan dat door
commerciële druk van de sponsors (vooral Mastercard) het team al in
1997 de entree tot de koningsklasse maakte. Blamage in 1997 De
entree was, op zijn zachtst gezegd, geen succes. Het team wist zich
niet te kwalificeren voor de Grand Prix van Australië, de eerste
race van het 1997-seizoen. De twee bolides, bestuurd door Vincenzo
Sospiri en Ricardo Rosset, zaten maar liefst 11 seconden verwijderd
van het tempo in de kwalificatie. Ook toen gold al de regel dat de
mannen binnen 107 procent van de kwalificatietijd moesten
kwalificeren. Hierdoor mocht het team niet deelnemen aan de Grand
Prix, en werd na dit incident, nog voor de tweede GP van het jaar,
de Grand Prix van Brazilië, de stekker uit het project getrokken.
Eerst door Mastercard, later moest het team vanwege een schuld van
zes miljoen pond het team noodgedwongen verkopen. En nu, een aantal
decennia later, lijkt het merk weer terug te willen keren in de
Formule 1, meldt SportBusiness. Mastercard zou in gesprek zijn met
Mercedes, Ferrari en McLaren. Laatstgenoemde zou bovenaan het
wenslijstje van het bedrijf staan.

Top Headlines

Oudere Top Headlines