Aston Martin-teambaas: ‘Red Bull verliest halve seconde door veranderen achtervleugel’
Otmar Szafnauer, teambaas van Aston Martin, heeft gereageerd op de flexibele achtervleugel van o.a. Red Bull Racing. Aston Martin is samen met Mercedes het team geweest wat heeft geklaagd bij de FIA over de legaliteit van de vleugels. Het Britse team hoopt dat ze wat van de achterstand op Red Bull af kunnen snoepen door de strengere regels.
Vanaf de Grand Prix van Frankrijk worden de achtervleugels op Formule 1-bolides strenger getest. Op dit moment is de vleugel van Red Bull Racing op de RB16B legaal, maar over twee weken niet meer. Tot die tijd mogen Max Verstappen en Sergio Pérez de huidige achtervleugel gebruiken, maar volgens Szafnauer zullen ze daarna een flinke stap terug moeten doen.
Niet alleen Red Bull maakte gebruik van de flexibele vleugel, ook Ferrari en Alfa Romeo zouden de achtervleugels moeten aanpassen voor Frankrijk. Vooral Ferrari is een directe concurrent van Aston Martin en dus hoopt de Amerikaanse teambaas dat de strengere regels het gewenste effect hebben.
“Het ligt echt aan het circuit hoeveel ze ermee winnen. Op sommige circuits heb je er niks aan en op andere circuits scheelt het een heleboel. De teams die nu gebruik maken van een ‘flexi vleugel’ zullen dichter bij de low rake-auto’s in de buurt komen. Ik denk dat de wijziging gerust een halve seconde per ronde kan schelen”, aldus Szafnauer tegenover de Spaanse tak van Motorsport.com .
Het bericht Aston Martin-teambaas: ‘Red Bull verliest halve seconde door veranderen achtervleugel’ verscheen eerst op GP33 .
Vanaf de Grand Prix van Frankrijk worden de achtervleugels op Formule 1-bolides strenger getest. Op dit moment is de vleugel van Red Bull Racing op de RB16B legaal, maar over twee weken niet meer. Tot die tijd mogen Max Verstappen en Sergio Pérez de huidige achtervleugel gebruiken, maar volgens Szafnauer zullen ze daarna een flinke stap terug moeten doen.
Niet alleen Red Bull maakte gebruik van de flexibele vleugel, ook Ferrari en Alfa Romeo zouden de achtervleugels moeten aanpassen voor Frankrijk. Vooral Ferrari is een directe concurrent van Aston Martin en dus hoopt de Amerikaanse teambaas dat de strengere regels het gewenste effect hebben.
“Het ligt echt aan het circuit hoeveel ze ermee winnen. Op sommige circuits heb je er niks aan en op andere circuits scheelt het een heleboel. De teams die nu gebruik maken van een ‘flexi vleugel’ zullen dichter bij de low rake-auto’s in de buurt komen. Ik denk dat de wijziging gerust een halve seconde per ronde kan schelen”, aldus Szafnauer tegenover de Spaanse tak van Motorsport.com .
Het bericht Aston Martin-teambaas: ‘Red Bull verliest halve seconde door veranderen achtervleugel’ verscheen eerst op GP33 .