Christian Horner over pijnlijke Renault-tijden: ‘Voor hun niets meer dan een marketingstunt’
Red Bull Racing-teambaas Christian Horner kijkt nog altijd met een zure nasmaak terug op de samenwerking tussen zijn team en motorleverancier Renault. Sinds 2019 werkt Red Bull samen met Honda, waarbij er nauwelijks tot geen scheurtjes in de relatie zijn ontstaan. In de periode met Renault was dat wel anders en Horner legt nu uit waarom.
Een Formule 1-team runnen is, naast stressvol, ook ontzettend duur. Red Bull Racing spendeerde ieder jaar honderden miljoenen om mee te doen om het kampioenschap, maar op motorgebied liepen de bolides gewoonweg achter op Mercedes en Ferrari (sinds 2014).
Motorleverancier Renault had het tijdens de overstap naar de hybride motoren niet goed voor elkaar, waardoor Red Bull de eerste jaren kansloos was voor de titel, die ze in de jaren daarvoor aan de lopende band wisten binnen te halen. Voor Horner was het aan het einde van 2018 genoeg: de relatie met Renault was voorbij. In gesprek met The High Performance Podcast legt de Brit uit wat uiteindelijk leidde tot de breuk.
“Wat we ook probeerden met het aansporen van het motorpersoneel daar, het had allemaal geen zin. Carlos Ghosn(toenmalig CEO van Renault, red.) z’n hart lag niet in de Formule 1 en dat was te zien bij de werknemers. Voor Renault was het niets meer dan een marketingstunt” , aldus Horner.
Het bericht Christian Horner over pijnlijke Renault-tijden: ‘Voor hun niets meer dan een marketingstunt’ verscheen eerst op GP33 .
Een Formule 1-team runnen is, naast stressvol, ook ontzettend duur. Red Bull Racing spendeerde ieder jaar honderden miljoenen om mee te doen om het kampioenschap, maar op motorgebied liepen de bolides gewoonweg achter op Mercedes en Ferrari (sinds 2014).
Motorleverancier Renault had het tijdens de overstap naar de hybride motoren niet goed voor elkaar, waardoor Red Bull de eerste jaren kansloos was voor de titel, die ze in de jaren daarvoor aan de lopende band wisten binnen te halen. Voor Horner was het aan het einde van 2018 genoeg: de relatie met Renault was voorbij. In gesprek met The High Performance Podcast legt de Brit uit wat uiteindelijk leidde tot de breuk.
“Wat we ook probeerden met het aansporen van het motorpersoneel daar, het had allemaal geen zin. Carlos Ghosn(toenmalig CEO van Renault, red.) z’n hart lag niet in de Formule 1 en dat was te zien bij de werknemers. Voor Renault was het niets meer dan een marketingstunt” , aldus Horner.
Het bericht Christian Horner over pijnlijke Renault-tijden: ‘Voor hun niets meer dan een marketingstunt’ verscheen eerst op GP33 .