Red Bull Racing nam risico door Honda te kiezen als motorleverancier

Red Bull Racing besloot aan het einde van 2018 de relatie met Renault te verbreken. Sinds 2007 was Renault de motorleverancier van het Oostenrijkse team, maar vanaf het begin van 2019 stapte het team van Dietrich Mateschitz over naar de Japanse motoren van Honda.
Voor Christian Horner werd het in 2018 pijnlijk duidelijk: Renault had niet dezelfde visie als Red Bull in de Formule 1. Het team van Max Verstappen en (toen nog) Daniel Ricciardo wilde voor wereldkampioenschappen gaan, waarbij kosten nog moeite gespaard werden. Voor Renault was de F1 meer een marketingplatform, geen topsport.
Om deze reden besloot Red Bull dat de relatie met Renault over was, maar daardoor stonden ze wel voor een lastige keuze. Mercedes en Ferrari wilden hun grote concurrent niet sterker maken en Honda kende niet bepaald een lekkere terugkeer in de Formule 1. In 2015 keerde Honda terug op de hoogste niveau, maar de motoren die zij leverden aan McLaren waren werkelijk dramatisch te noemen.
Toch nam Red Bull een sprong in het diepe en werd een relatie aangegaan met het Japanse Honda.
“We moesten een risico nemen. Om uit de sleur met Renault te komen, moesten we wel iets doen. Toen zijn we met Honda in zee gegaan, terwijl we wisten dat hun partnerschap met McLaren uit was gelopen op een ramp. Zij lieten Honda vallen, maar wij kwamen precies op het juiste moment instappen. Wij zagen dezelfde passie en gedrevenheid bij hun als wij zelf ook hebben, daardoor hebben we uiteindelijk voor Honda gekozen” , aldus Horner in de High Performance Podcast .
Het bericht Red Bull Racing nam risico door Honda te kiezen als motorleverancier verscheen eerst op GP33 .

Top Headlines

Oudere Top Headlines