NB: 'Situatie van Gasly bij Red Bull kan gewoon echt niet meer'


Na iedere verreden Grand Prix blikt  F1 Maximaa l in de rubriek ' De Nabeschouwing ' met één redacteur terug op alle zin en onzin over het afgelopen raceweekend. In deel 8 is het de beurt aan redacteur Rick Pasker, die net als vele anderen de race in Frankrijk ontzettend saai vond. Gelukkig vielen hem genoeg dingen op, waarover veel nagepraat kan worden. Lees Ricks opvatting over de Grand Prix van Frankrijk en praat mee!
Stelling: De wederopstanding van McLaren verzachte de saaiheid van dit raceweekend
‘Dat is een logische redenering en daar ben ik het ook zeker mee eens. De vijfde en zesde stek van McLaren in de kwalificatie waren een verademing, omdat dat eigenlijk de eye catcher was van dit weekend. Het is leuk als er iets gebeurt wat tegen de verwachting in is, daarom was ik voor even fan van de Britten. Het is echt al een paar jaar geleden sinds we een succesvol McLaren-team hadden, dus het is leuk om dat weer even terug te zien.’
‘Wat ik nu hoop is dat men bij McLaren de lijn door kan trekken. Ze zijn goed aan het seizoen begonnen, hebben al veel laten zien en dit weekend was een bevestiging daarvan. Hopelijk kunnen ze nog een paar keer flink pieken, zodat we mooie gevechten en zelfs achterliggende Red Bulls of Ferrari’s zien. Het is toch een extra stukje amusement en spanning waarvoor je achter de TV blijft zitten.’
Opnieuw presteerde Pierre Gasly teleurstellend. Hoeveel kansen krijgt hij nog van Helmut Marko?
‘Marko schijnt er om bekend te staan dat hij jongelingen weinig tijd geeft om te wennen, maar daar zien we bij Pierre Gasly in de RB15 nog weinig van terug. Gasly zit nu eigenlijk al voor de achtste keer in de auto en acht van de acht keer had men meer van hem verwacht. Dit weekend was het echt een dieptepunt, door als elfde over de finish te gaan. Daar heb je als Red Bull zijnde toch niks aan? Hij haalt nu niet eens punten binnen, dat is gewoon erg. Het kan echt niet meer, als je het mij vraagt. Natuurlijk heeft Red Bull nu geen topauto, maar je mag op z’n minst verwachten dat Gasly gewoon zesde wordt. Ik kan me op dit moment niet voorstellen dat Gasly de winterstop haalt.’
Red Bull lijkt moeite te hebben om aansluiting te vinden bij Ferrari en Mercedes. Het verschil in motorvermogen zou zelfs 60 pk zijn op dit moment. Wat betekent dit voor Verstappen persoonlijk?
‘Voor een coureur als Max Verstappen is de situatie waarin hij zit uitermate frustrerend. Hij wil meer, maar hij verdient ook meer. Persoonlijk zou ik er gek van worden om gewoon nooit kans te maken op een overwinning of zelfs een podiumplek. Het kan nooit genoeg voldoening geven om elke race vierde te worden en dat je elke zondag een schouderklopje krijgt van Christian Horner met: ‘Goed gedaan, weer gemaximaliseerd.’ Het lijkt steeds duidelijker te worden dat Max zijn droom niet kan verwezenlijken bij Red Bull, in ieder geval niet voor 2021. Het is dus doodgewoon als hij verder kijkt en op den duur gaat praten met Ferrari en Mercedes.’
Als teamwatcher van Mercedes zie jij extra goed hoe het team domineert in de Formule 1. Wel wordt de sport op deze manier doodsaai. Zit het team dan ook verwikkeld in een tweestrijd tussen eigen succes en amusement?
‘Mercedes is een team dat net zo graag wil winnen als Ferrari en Red Bull. Hetzelfde geldt voor Hamilton en Bottas. Die gasten doen er elke dag alles aan om de beste te zijn. Op dit moment zijn zij de beste, dat kun je ze in dat opzicht niet kwalijk nemen. Het is dan heel raar om voor Mercedes in 2021-onderhandelingen te zitten, omdat daar bijna alles draait om een competitievere competitie. Maar een competitieve competitie is helemaal niet in het voordeel van henzelf. De engineers van Mercedes denken: ‘Wij doen gewoon iets goed wat de rest van de teams niet goed doet.’ Het voelt dan raar om ‘gestraft’ te worden als je net die juiste factor voor een snelle auto hebt weten te vinden. Geen wonder dat ze dus niet zo happig zijn op nieuwe reglementen.’
‘Anderzijds is de sport nu gewoon oersaai, dat hebben we vandaag gezien. Mercedes heeft by far de beste auto, iets wat ze goed recht is dus. Maar uiteindelijk gaat het voor de FOM en het totale plaatje om geld en dat moet voor een groot deel uit tv inkomsten komen. Denk dus maar niet dat de Formule 1 op dit pad door kan blijven gaan. De kijkcijfers dalen nu al. Mercedes moet dus vroeg of laat schikken met de rest.’
Tijdens de kwalificatie op Paul Ricard zagen we veel inconsistente beslissingen van de wedstrijdleiding met betrekking tot track limits. Hoe kijk jij daar tegenaan?
‘Er was een bepaalde plek op het circuit waar men constant met vier banden over de witte lijn reed. Als je als stewards besluit om dat te gaan bestraffen, vind ik dat je dat dan ook consequent moet doen. Nu deden ze het de ene keer wel en de andere keer niet. In Q2 werd Max’ tijd afgepakt en in Q3 deed hij hetzelfde zonder gevolgen. Daardoor creëer je weinig vertrouwen en onbegrip bij de fans. Track limits is iets meetbaars, niet iets arbitrairs, zoals het incident tussen Vettel en Hamilton in Canada. Track limits kan je nauwkeurig beoordelen en dus snap ik niet dat je dan niet consequent kan handhaven.’
Veel fans klaagden over het gebrek aan amusement tijdens de Franse Grand Prix. Wordt het nóg saaier dit seizoen, of hebben we het dieptepunt gehad?
Als Ferrari in één keer terugkomt, of als er spanningen ontstaan tussen Bottas en Hamilton, kan een raceweekend zomaar eens de andere kant op vallen. Of dat gebeurt is een andere vraag. Ik denk namelijk van niet. Mercedes is gewoon zo sterk, ze liggen mijlenver voor op de rest. Iedereen loopt achter de feiten aan en dat Hamilton poleposition pakt is haast een zekerheidje geworden. Steeds denk ik op zondag: ‘Waar heb ik nou eigenlijk naar zitten kijken?’ En ik denk dat heel veel andere fans dat ook hebben. Zolang de verhoudingen niet veranderen, verandert ook de spanning niet en dus denk ik dat we nog meer ‘dooie races’ gaan krijgen dit jaar. Daar ben ik wel bang voor, ja.’ (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)
Maurits Kappetijn maurits@f1maximaal.nl

Top Headlines

Oudere Top Headlines