Hoe kon het dat Leclerc zo dicht bij Bottas kwam in de slotfase van de GP van Frankrijk?

Valtteri Bottas wist de Grand Prix van Frankrijk nauwelijks tweede te worden. In de laatste ronde hijgde Charles Leclerc in zijn nek. Hoe komt het dat Leclerc zo veel tijd goed kon maken op die laatste paar kilometers? En waarom was de snelste raceronde van Sebastian Vettel zo traag? Auto, Motor und Sport beantwoordde deze vragen voor u.
Charles Leclerc bleek op Circuit Paul Ricard, evenals eerder dit jaar in Bahrein, duidelijk de snellere Ferrari-coureur. Alhoewel de Mercedessen na de start wegtrokken, hield de Monegask de achterste Mercedes in het vizier. In ronde vierenveertig lag hij op 8.4s achter Bottas.
In ronde vijftig kregen we een virtuele safety car. De Ferrari zat inmiddels op 3.5s achterstand en na ongeveer vijftig seconden mochten de coureurs weer op volle snelheid doorrijden. Bottas spaarde in het begin van de safety car een seconde en reed, toen de safety car opgeheven werd, op een lastig deel van het circuit, waar hij die seconde niet zomaar terug kon pakken.
In ronde eenenvijftig werd zo het verschil tussen de coureurs slechts 1.7s. Vanwege de slijtage op de banden van Bottas bleef het spannend, de voormalig Williams-coureur mocht geen fouten maken in de laaste ronde.
Vettel pakt met moeite de snelste raceronde
Waarom wist Vettel niet gemakkelijk de snelste raceronde te rijden? Na zijn vrije pitstop stond hij op een nieuw setje zachte banden, hij zou hiermee de snelste tijd van Lewis Hamilton (op 29-ronden oude mediums nota bene) makkelijk moeten kunnen halen. Hij trok de snelste ronde naar zich toe, maar het scheelde niets.
Slechts vierentwintig-duizendste scheelde het of de Ferrari-coureur had een extra punt misgelopen: 'Door een probleem met de batterij misten we ongeveer drie tienden op het rechte stuk. Ik heb op de zachte banden nooit een goede balans gevonden, in de tweede sector had in constant overstuur.'
Volgens de Duitser had hij op een set medium banden een betere tijd neer kunnen zetten. (Foto: Ferrari F1 Media)