‘FIA controleert niet of teams minimale bandenspanning aanhouden’

Afgelopen week bracht het Italiaanse La Gazzetta dello Sport naar buiten dat Pirelli een grootschalig onderzoek had verricht naar de klapbanden van Max Verstappen en Lance Stroll. Daaruit zou naar voren zijn gekomen dat Red Bull en Aston Martin zich niet hadden gehouden aan de minimale bandenspanning , wat Pirelli voorafgaand aan het weekend aan de teams doorgeeft.
De Formule 1-teams horen zich hier aan te houden, maar volgens de Italiaanse tak van Motorsport.com is het heel makkelijk om hiermee te sjoemelen. Vanuit betrouwbare bronnen hebben zij vernomen dat de FIA hier totaal niet op controleert, waardoor de theorie van La Gazzetta weleens een waarheid zou kunnen bevatten.


FIA controleert niet


Het lijkt het er dus op dat teams wel degelijk kunnen spelen met de minimale bandenspanning. Des te lager de spanning in je banden is, des te meer grip je krijgt. Het nadeel hiervan is: de banden slijten sneller, waardoor de kans op een klapband groter wordt. Pirelli gaf namelijk aan dat de harde banden minimaal 40 rondes mee zouden moeten gaan, met een minimale spanning van 22 psi. Wordt dit advies niet opgevolgd, gaan de banden uiteraard minder lang mee dan die 40 rondes.


Pirelli ontkent


In een reactie op het gerucht in de Italiaanse krant (La Gazzetta dello Sport) liet Pirelli weten dat zij nog helemaal geen uitslag hadden van het onderzoek, dus de beschuldiging aan het adres van Red Bull Racing, dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor de uitvalbeurt van Max Verstappen, klopte niet. Het bericht ‘FIA controleert niet of teams minimale bandenspanning aanhouden’ verscheen eerst op GP33 .

Top Headlines

Oudere Top Headlines