Analyse boordradio Verstappen | RB15 kampte met te koude remmen

Na de Grand Prix van Frankrijk afgelopen weekend heeft F1 Maximaal de boordradio van Max Verstappen beluisterd en daar een aantal interessante technische onderwerpen uit gehaald. In dit artikel vragen we autosportjournalist Henk Wagenaar Hummelinck de technische taal tussen de Red Bull-coureur en zijn engineer te ontcijferen en daarbij komen enkele interessante dingen naar voren.
Verstappen switcht net als andere coureurs tijdens de race meermalen van 'engine mode'. Wat is dat en waarom doet een coureur dat?
'Vertaal 'engine mode' met: karakterinstelling van de motor. Al naar gelang de actuele wedstrijdsituatie kan de coureur het karakter van een Formule 1-motor aanpassen door naar een andere mapping over te schakelen. Zo kan de coureur een seintje krijgen om, natuurlijk ten koste van de prestaties, het brandstofverbruik te minimaliseren omdat hij anders het einde van de race niet haalt. Dat kan ook vanuit de pits worden geregeld, maar dat is tegenwoordig verboden. Denk verder aan de kwalificatiemodus waarmee met name Mercedes en Ferrari een tandje kunnen bijschakelen als de racesituatie tijdelijk om meer motorvermogen vraagt. Dat kan nodig zijn tijdens Q3 van de kwalificatie, tijdens een undercut-situatie (waarbij iemand een paar ronden lang moet pushen om zijn concurrent 'in de pits' in te halen) of tijdens een gevecht in het laatste stadium van een race.'
'En wat te denken van een safety car situatie, als de auto op verplichte kruipsnelheid achter de safety car moeten wachten tot de kust weer veilig is? Dan hoeft zo'n motor vrijwel niks te presteren en krijgt hij dus, door inschakeling van de juiste 'mode', niet meer brandstof toegediend dan strikt nodig is. Daarom kan een safety car de reddende engel zijn voor een coureur met te weinig brandstof aan boord.'
Max moest na ruim een uur rijden de 'lift-off cancellen' in bocht 1 en 8. 'We are trying to wake up the disc', zegt zijn engineer. Wat wordt hiermee bedoeld?
''To lift-off' betekent: 'gas loslaten zonder het rempedaal in te trappen, dus remmen op de motor. Bij een Formule 1-auto wordt al de helft van de remcapaciteit benut door alleen maar het gaspedaal los te laten. De betreffende engineer wil, dat Max het motorrem-effect (ook met behulp van een knopje) uitschakelt zodat in die twee bochten het remsysteem voor honderd procent voor de remming moet zorgen. Op Paul Ricard hoeft niet zo vaak te worden geremd, zodat de schijven en blokken te weinig worden gebruikt en zo gemakkelijk onder hun ideale werktemperatuur kunnen komen. Het systeem wordt dan (volgens de woorden van de engineer) een beetje wakker gemaakt.'
Max heeft na de race gezegd 'dat de achterkant' van de auto niet goed is. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
'Een Formule 1-auto heeft altijd achterwielaandrijving. Daarbij is het uiteraard van levensbelang dat al die pk's ook inderdaad op de weg worden overgebracht. 'Niet goed' kan betrekking hebben op een mogelijk defect aan de achterwielophanging (bijvoorbeeld na een brush (lichte aanraking) met een andere auto of na een ragpartij over de kerb stones. Ook kan een auto last hebben van teveel overstuur (en dus de neiging heeft om met de achterkant uit te breken). Dan wordt een deel van het beschikbare motorvermogen daaraan verspild. Die uitbreekbeweging kost immers ook energie, dus paardenkrachten. En die kunnen dan worden besteed aan het daadwerkelijke aandrijven van de auto.' (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)