Verstappen: "Hamilton heeft makkelijk praten, hij rijdt op negentig procent"

In de huidige Formule 1 rijden de coureurs met hogere bochtensnelheden dan ooit tevoren. De daarbij komende G-krachten nemen toe, waardoor de belasting voor de rijders hoger is dan voor heen. Desondanks lopen de meningen over de zwaarte van de koningsklasse van de autosport sterk uiteen.
Lewis Hamilton liet na afloop van de Canadese Grand Prix optekenen dat hij het allemaal niet zo vermoeiend vindt. De Brit zou zelfs drie races achter elkaar kunnen rijden en de sport mag wat hem betreft fysiek zwaarder worden. Zo stelde Hamilton voor om de coureurs te laten racen zonder stuurbekrachtiging.
RacingNews365 vroeg Max Verstappen of de Formule 1 nog wel zwaar genoeg is. "Ik vind het echt allemaal onzin. We zijn zoveel sneller dan de afgelopen jaren, ik weet niet waar die verhalen vandaan komen."
"Hamilton kan dat wel roepen, maar die rijdt op negentig procent, omdat zijn auto zo goed is".
Met Romain Grosjean zit de Nederlander totaal niet op een lijn. De Haas-coureur vindt karten fysiek belastender dan het besturen van een Formule 1-auto. "Ik begrijp zijn vergelijking totaal niet, omdat je daar hele andere spieren gebruikt. Als ik nu in een kart rijd, dan ben ik na vijftien ronden helemaal naar de klote. Dit terwijl toen ik vijftien was ik met gemak 300 ronden op een dag reed en geen centje pijn had."
"Betekent dit nu dat ik niet zo sterk ben als op mijn vijftiende? Totaal niet, alleen worden je onderarmen en ribben in een kart heel anders belast. Die vergelijking tussen karting en Formule 1 slaat helemaal nergens op!"
Dat coureurs tegenwoordig makkelijker het fysieke niveau van de Formule 1 aankunnen, komt volgens Verstappen door de betere trainingsmethoden die gehanteerd worden. "Je krijgt steeds meer informatie over je voorbereiding en hoe je fysiek beter kunt worden. Dat zie je ook in andere sport, zoals in het voetbal. Daar zijn de spelers van negentien ook veel sterker dan vroeger."
Met medewerking van Joe van Burik.

Top Headlines