Waarom Red Bull Racing Pierre Gasly al dan niet aan de kant moet zetten


Pierre Gasly zit niet lekker in zijn vel. De resultaten van de Fransman blijven ver achter bij die van teamgenoot Max Verstappen en in de media en wellicht ook binnen het team wordt er reeds voorzichtig aan de stoelpoten van de Fransman gezaagd. F1 Maximaal -redacteuren Maurits Kappetijn en Hans van Brunschot beargumenteren de voors en tegens van het eruit bonjouren van Gasly.
Voor: Gasly doet RB15 slechter voorkomen dan dat het is
Alleen al binnen het team van Red Bull kan na acht races worden gesteld dat Pierre Gasly uit een ander racehout is gesneden dan Max Verstappen. Statistisch gezien heeft Verstappen nog nooit zo weinig tegenstand gehad van een teamgenoot in de Formule 1. Ter illustratie: Zowel in 2017 als in 2018 was Daniel Ricciardo Max Verstappen na acht races de baas. In 2017 was Ricciardo met 47 punten verschil koploper binnen het team; in 2018 met 39 punten. In 2019 zijn de rollen omgedraaid: Max Verstappen staat voor het eerst in een Formule 1-team met 63 punten voor op zijn teamgenoot na acht races.
Bovendien kampt Gasly sinds zijn komst bij Red Bull met onverklaarbare tegenvallende resultaten. Het dieptepunt hiervan was afgelopen weekend, bij de Franse Grand Prix. Zonder technische mankementen kwam de Fransman voor eigen publiek niet verder dan P10. Verklaringen bleven uit, de kritiek binnen het team nam toe . Waar Max Verstappen de RB15 moeiteloos tussen de twee topteams en de middenmoot houdt, lijkt zijn teamgenoot vooral bezig te zijn met punten sprokkelen. De cijfers die hierbij komen kijken vatten dit probleem maar al te goed samen: De gemiddelde finishpositie van Gasly is 7,71, terwijl die van Verstappen 3,88 is. 
Ook in de kwalificatie kan Pierre Gasly niet het verschil maken voor zijn Oostenrijkse renstal. In het onderlinge kwalificatieduel bij Red Bull staat Verstappen met 7-1 voor; Het punt voor Gasly kan gewijd worden aan het ongelukkige moment voor Max Verstappen in Q2 van de kwalificatie in Canada, toen Magnussen op een vervelend moment de Wall of Champions knuffelde. Alhoewel Gasly de laatste paar kwalificaties wél in Q3 wist te eindigen, is zijn gemiddelde startpositie in 2019 8,0. Die van Verstappen is 4,75. 
Kortom: De cijfers spreken voor zich. Na acht races begint duidelijk te worden dat Gasly, ondanks dat hij hetzelfde materiaal toegewezen krijgt van Red Bull, beduidend minder goed presteert dan zijn teamgenoot. Waar Red Bull met stip boven de middenmoot zou moeten eindigen, is dat bij Gasly nog elke Grand Prix de vraag. De prestaties van de Fransman zijn in die zin dan ook Red Bull-onwaardig. Nu het ' wennen ' voorbij is en de druk binnen het team op begint te lopen, is het nog maar de vraag hoelang Gasly naast Verstappen in de pitbox mag zitten. 
Tegen: Gasly vervangen bij Red Bull is kapitaalvernietiging
Helmut Marko staat er dan misschien wel om bekend dat hij weinig geduld heeft met jonge coureurs, maar Pierre Gasly’s toekomst bij Red Bull Racing is voorlopig echt nog wel zeker. Het zou namelijk pure kapitaalvernietiging zijn als de jonge Fransman nu al geslachtofferd wordt.
Laten we de feiten op een rijtje zetten. De promotie van Gasly was een ‘moetje’. Marko en teambaas Christian Horner zijn er vorig jaar heel lang vanuit gegaan dat Daniel Ricciardo zijn contract zou verlengen en moesten heel snel schakelen toen The Honey Badger koos voor het ‘avontuur’ (lees: dollars) bij Renault. Pierre Gasly had op het moment dat hij bevestigd werd als Red Bull Racing-coureur 17 Formule 1-races op zijn CV staan. Zelfs Max Verstappen had meer races op zijn conto staan toen hij aangekondigd werd bij Red Bull.
De promotie van Gasly kwam, zo heeft Horner al erkend, twaalf maanden te vroeg . Kan de Fransman daar zelf iets aan doen? Nee. Red Bull moet hem nu de tijd geven om op niveau te komen. Ze hebben deze situatie zelf gecreëerd en dat zal Dr. Marko zich ook echt wel beseffen. Red Bull heeft de afgelopen vijf jaar de opleiding en ontwikkeling van Gasly betaald. De Fransman maakt vanaf 2014 deel uit van de Red Bull Junior Academy en reed met Red Bull-sponsoring in de Formule Renault 3.5, GP2 en Super Formula in Japan alvorens hij bij Toro Rosso debuteerde.
Een ander argument om Gasly lekker te laten zitten waar hij zit, is dat Red Bull Racing tegen hetzelfde probleem aan loopt als bij het vertrek van Ricciardo: Er is geen goede vervanger. Gasly werd gekozen omdat een topteam als Mercedes een coureur als Esteban Ocon niet uit wilde lenen aan een directe concurrent. Brendon Hartley, de andere Toro Rosso-coureur, voldeed bij Toro Rosso al niet aan de verwachtingen.
Acht races later is dat beeld niet veranderd. Er zijn geen andere opties. Gasly van stoel laten ruilen met één van de twee Toro Rosso-coureurs is niet aan te raden. Er is geen enkele garantie dat Alexander Albon beter zal presteren in de RB15 dan Gasly. Daniil Kvyat promoveren naar RBR zou helemaal ironisch zijn. Kvyat werd zelf immers drie jaar geleden na een te vroege promotie juist zelf teruggestuurd naar Toro Rosso. Het zou een fiasco van formaat zijn als Red Bull dit jaar hetzelfde zou doen. Ook van de Rus is het immers maar de vraag of hij de prestaties van Verstappen wel kan matchen.
Een coureur van buitenaf halen zou het definitieve failliet van het Red Bull-talenten programma betekenen. De naam Nico Hülkenberg wordt genoemd. Het is echter maar de vraag of de Duitser, die geen kinderachtig contract heeft bij Renault, de stap naar Red Bull zou willen zetten. De kans op een allereerste podiumplaats is immers (helaas) in een Renault dit seizoen even groot als in een Red Bull.
Ook een overstap van Ocon naar RBR ligt gevoelig. Niet alleen vanwege de voorgeschiedenis met Max Verstappen, maar ook omdat dan erkend wordt dat Red Bull Racing (althans voorlopig) geen aanspraak meer kan maken op de kwalificatie topteam en voortaan tot de best of the rest behoord.
Deze scenario’s zijn onverkoopbaar aan Dietrich Mateschitz. De grote baas van het Red Bull-concern investeert jaarlijks vele miljoenen in zowel het juniorenprogramma als in het Formule 1-team in de hoop zelf toekomstige kampioenen met een Red Bull-auto een gooi naar de ultieme Formule 1-kroon te laten doen. Een keuze voor Ocon of Hülkenberg gaat volledig tegen deze filosofie in. Helmut Marko zal Pierre Gasly dus alleen al om die reden niet slachtofferen op basis van acht matige races. Hoe ontevreden hij ook is met de huidige prestaties van de Fransman. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)
Hans van Brunschot en Maurits Kappetijn

Top Headlines