Update III | F1-teams wijzen terugkeer naar banden van 2018 af

Helmut Marko heeft in de voorbeschouwing op de Grand Prix van Oostenrijk bij een evenement in Graz opnieuw uitgehaald naar de banden van Pirelli. Volgens de Grazer zijn de 2019-banden de oorzaak van de problemen bij Ferrari en Red Bull Racing met het in de juiste window krijgen van het rubber.
Alleen Mercedes kan goed met de banden overweg. 'Zes teams zijn voor een verandering die Pirelli in een paar weken door kan voeren', citeert Speedweek de consultant van Red Bull Racing. 'Maar vier - Mercedes en haar klantenteams plus McLaren - zijn er tegen. Het moeten er zeven zijn om de verandering door te brengen.'
Dat McLaren niet protesteert naast de Mercedes-teams is niet zo gek. Het team uit het middenveld verkeert in bloedvorm en vocht zelfs in Frankrijk met Max Verstappen in de kwalificatie om de vierde plaats op de grid.
Update 15.19u | Marko krijgt zijn zin; F1-teams gaan vergaderen over Pirelli-banden
De Formule 1-teams gaan na de zomerstop met elkaar vergaderen over de huidige Pirelli-banden. Blijkt tijdens die bijeenkomst dat minimaal zeven teams de banden van vorig jaar terug willen, dan is Pirelli er klaar voor om nieuwe banden te (her)introduceren bij de Grand Prix van België.
Red Bull, Ferrari, Toro Rosso en Haas willen sowieso graag een verandering van banden zien. Alfa Romeo en Renault zitten nog in twijfel. Mercedes kent een uitstekend seizoen en is tegen, hetzelfde kan gezegd worden van McLaren. Williams heeft nauwe banden met Mercedes, waardoor verwacht wordt dat zij ook tegen zijn. Dan blijft over Racing Point. Klant van Mercedes, maar geen liefhebber van de huidige banden, meldt Motorsport.com. (foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
Update 16.26u - Vergadering over nieuwe Pirelli-banden al in Oostenrijk
Volgens Auto Motor und Sport vindt de vergadering voor het eventueel veranderen van de 2019-banden niet na de zomerstop plaats, maar al vrijdag in Spielberg. Er zullen vertegenwoordigers van de teams aanwezig zijn, de FIA en representanten van Pirelli. De meeting is om 9.00 uur gepland.
De vraag is wat er nog veranderd kan worden dit seizoen. Pirelli zal niet overschakelen naar de banden van 2018, daarnaast is er weinig tijd om aanpassingen door te verder. Het zal een stijver karkas blijven, de banden van 2019.
Artikel 12.6.1. van de technische regelementen
Verder vereist de FIA dat als 70 procent van de teams een verandering wil dat men dan de banden als een veiligheidsrisico moet bestempelen. Dit wil Pirelli weer niet doorvoeren, omdat dit momenteel niet aan de orde is. De meeste teams krijgen de banden niet in de juiste window, dat is geen veiligheidsissue.
Update 11.23u - Teams wijzen terugkeer naar 2018-banden af
De teams hebben een terugkeer naar de banden van 2018 afgewezen. Bij een stemming bleek 50 procent voor en 50 procent tegen de terugkeer naar de het oude rubber te zijn, zo meldt Motorsport.com .
Alle teambazen waren present, inclusief initiatiefnemer Helmut Marko, Ross Brawn namens de F1-directie, Nikolas Tombazis van de FIA en Pirelli-topman Mario Isola. Mercedes, McLaren, Williams, Renault en Racing Point stemden tegen.
Volgens de site was het wel een constructieve meeting, waarbij men het er over eens is dat de window van de banden breder mag en dat men minder degradatie wenst. Isola benadrukte dat een aanpassing van het rubber niet voor een bredere window gaat zorgen.
Indien er wel de benodigde 70 procent was gehaald, dan was het nieuwe rubber niet eerder beschikbaar dan voor de Grand Prix van Mexico, die op 27 oktober 2019 op de kalender staat . Zo meldt Auto Motor und Sport.
Verder zou Sebastian Vettel wel een beetje klaar zijn met het doe bij de Formule 1 omtrent regels, banden etc. 'Laten we gewoon niet meer stemmen en gewoon alle macht bij Ross (Brawn, red.) leggen', sluit hij zich eigenlijk bij de visie van Max Verstappen aan, die eerder dit weekend woorden van soortgelijke strekking had.
Tot slot is er gesuggereerd om op vrijdag met de banden van 2020 te gaan testen. Maar hierover is geen besluit genomen, zo meldt Motorsport.com.