Goed nieuws voor Red Bull: FIA past nieuwe pitstop-regels aan
Red Bull Racing kan opgelucht ademhalen. Nadat de FIA vorige maand bekend maakte dat er nieuwe pitstop-regels zouden gelden vanaf de Grand Prix van Hongarije, kwam er veel kritiek op de autosportbond. Volgens fans waren deze regels puur ingevoerd om Red Bull af te stoppen, terwijl Mercedes jarenlang haar gang kon gaan in de Formule 1.
In technical directive TD22A, ingevoerd op 25 juni, stond beschreven dat pitstops vanaf de Grand Prix van Hongarije een minimale duur moesten hebben. Normaliter drukken monteurs op een knop op hun wheel gun, als ze een band vastgemaakt hebben. Hebben alle vier de monteurs op het knopje gedrukt én heeft de spotter gezien dat de pitstraat vrij is, sprint het licht voor de coureur op groen, waarna hij mag vertrekken.
Met de nieuwe regels zou de software anderhalve tiende vertraging moeten hebben, nadat een monteur op de knop drukt. Ook zou er twee tienden vertraging komen tussen het moment dat alle vier de knoppen waren ingedrukt en wanneer het licht op groen sprong. Pitstops onder de twee seconden, die Red Bull regelmatig uitvoert, zouden niet meer haalbaar zijn.
FIA past regels aan
Maar de FIA heeft ingezien dat deze regels niet de manier zijn om pitstops veiliger te maken. In het nieuwe technical directive, TD022B, staat namelijk dat de bovenstaande vertragingen geschrapt zijn. Dit weet Racefans.net te melden. Wat er wel veranderd ten opzichte van de hedendaagse pitstops is op het moment dat er een wiel niet goed vastzit.
Teams die sensors gebruiken om te weten of het wiel goed vastzit, moeten in het systeem een aanpassingen maken als het wiel níét goed vastzit. Op dat moment kan de pitstop niet verder uitgevoerd worden tot het moment dat dat ene wiel wel vastzit. Dit moet dan handmatig door de monteur bevestigd worden.
Ook mogen monteurs niet te vroeg een seintje geven dat een wiel vastzit. Doet iemand dat wel te vroeg, moet de knop losgelaten worden en pas weer ingedrukt worden als het wiel wel goed zit.
Grand Prix van België
Wat ook veranderd is de plek waarop de regels voor het eerst geïntroduceerd worden. In het eerste technical directive stond dat de nieuwe regels in Hongarije ingevoerd zouden worden, maar de teams hebben nu een maandje langer de tijd om het nieuwe systeem te implementeren.
Tijdens de Grand Prix van België, de eerste race na de zomerstop, moeten alle teams werken volgens de nieuwe pitstop-regels van de FIA. Het bericht Goed nieuws voor Red Bull: FIA past nieuwe pitstop-regels aan verscheen eerst op GP33 .
In technical directive TD22A, ingevoerd op 25 juni, stond beschreven dat pitstops vanaf de Grand Prix van Hongarije een minimale duur moesten hebben. Normaliter drukken monteurs op een knop op hun wheel gun, als ze een band vastgemaakt hebben. Hebben alle vier de monteurs op het knopje gedrukt én heeft de spotter gezien dat de pitstraat vrij is, sprint het licht voor de coureur op groen, waarna hij mag vertrekken.
Met de nieuwe regels zou de software anderhalve tiende vertraging moeten hebben, nadat een monteur op de knop drukt. Ook zou er twee tienden vertraging komen tussen het moment dat alle vier de knoppen waren ingedrukt en wanneer het licht op groen sprong. Pitstops onder de twee seconden, die Red Bull regelmatig uitvoert, zouden niet meer haalbaar zijn.
FIA past regels aan
Maar de FIA heeft ingezien dat deze regels niet de manier zijn om pitstops veiliger te maken. In het nieuwe technical directive, TD022B, staat namelijk dat de bovenstaande vertragingen geschrapt zijn. Dit weet Racefans.net te melden. Wat er wel veranderd ten opzichte van de hedendaagse pitstops is op het moment dat er een wiel niet goed vastzit.
Teams die sensors gebruiken om te weten of het wiel goed vastzit, moeten in het systeem een aanpassingen maken als het wiel níét goed vastzit. Op dat moment kan de pitstop niet verder uitgevoerd worden tot het moment dat dat ene wiel wel vastzit. Dit moet dan handmatig door de monteur bevestigd worden.
Ook mogen monteurs niet te vroeg een seintje geven dat een wiel vastzit. Doet iemand dat wel te vroeg, moet de knop losgelaten worden en pas weer ingedrukt worden als het wiel wel goed zit.
Grand Prix van België
Wat ook veranderd is de plek waarop de regels voor het eerst geïntroduceerd worden. In het eerste technical directive stond dat de nieuwe regels in Hongarije ingevoerd zouden worden, maar de teams hebben nu een maandje langer de tijd om het nieuwe systeem te implementeren.
Tijdens de Grand Prix van België, de eerste race na de zomerstop, moeten alle teams werken volgens de nieuwe pitstop-regels van de FIA. Het bericht Goed nieuws voor Red Bull: FIA past nieuwe pitstop-regels aan verscheen eerst op GP33 .