Hamilton vaker betrokken bij race-incidenten dan Verstappen

De crash van Max Verstappen op Silverstone na een tik van Lewis Hamilton in de razendsnelle Copse Corner houdt de gemoederen flink bezig. Niet in de laatste plaats omdat Hamilton de race won, dit uitgebreid vierde en Verstappen zijn voorsprong in het WK fors zag slinken. Het incident tussen beide coureurs komt niet helemaal uit de lucht vallen, aangezien de titeldruk toenam. Hamilton stond onder druk en keek tegen een achterstand van 33 punten aan. Juist op Silverstone voor zijn fans werd hij op zaterdag in de sprintrace verslagen door Verstappen. Op zondag moest er sportieve revanche volgen, maar dit eindigde in tranen. Het titelgevecht tussen Verstappen en Hamilton tot dusver In het seizoen 2021 gaat het er vaak hard aan toe tussen beide coureurs. Al in de eerste race vochten de coureurs om de zege, waarbij het Verstappen was die in de slotfase Hamilton buitenom probeerde in te halen. Zijn actie slaagde, maar de positie moest hij teruggeven wegens het overschrijden van de tracklimits. Op Imola volgde de eerste lichte touche met elkaar toen Verstappen de leiding overnam na een goede start. In de chicane koos Hamilton geen eieren voor zijn geld en raakte hij de Red Bull, met wat kleine schade aan de voorvleugel tot gevolg. Ook in Barcelona nam Verstappen met een goede start de leiding over en eiste hij de eerste bocht voor zich op, waarbij Hamilton ook de ruimte gaf om met tweeën door dezelfde bocht te kunnen gaan. Verstappen en Hamilton zeiden beiden te genieten van de strijd. RacingNews365 vroeg Verstappen eerder dit seizoen in een exclusief interview naar deze strijd en of Verstappen verwachtte dat hij met Hamilton zou crashen: "Hopelijk niet. Ik denk dat we allebei veel respect voor elkaar hebben en dat we hard tegen elkaar zullen racen. Maar dat is ook wel normaal vind ik." Ook Hamilton was van mening dat er respect was en crashen met elkaar leek uitgesloten. Tot in Silverstone, waar Hamilton en Verstappen agressief raceten, maar in Copse maakte de Brit een fout. Hij tikte Verstappen aan die op hoge snelheid in de bandenstapels eindigde. Een mega klapper, de zwaarste uit zijn carrière. De straf die volgde voor Lewis was er een die hem niet deerde, want hij won alsnog de race. De wijze waarop hij dat vierde verdient allerminst de schoonheidsprijs – voor de ogen van honderdduizend fans zo uitbundig, maar ook zonder enige interesse in zijn rivaal. Na afloop was Hamilton allerminst schuldbewust, ondanks dat de wedstrijdleiding hem toch echt bestraft had voor de crash. Hamilton legde de schuld bij Verstappen en leek allerminst zelfkritisch - zijn enige interesse ging uit naar de WK-stand waarin hij zojuist 25 punten in was gelopen op zijn rivaal. Hamilton versus Red Bull – de incidenten Silverstone was echter niet de eerste echte clash tussen Hamilton en een Red Bull-coureur. Daarvoor moeten we terug naar de Braziliaanse Grand Prix van Brazilië in 2019. De beide Ferrari-coureurs crashen met elkaar waardoor we in de slotfase de safety car op de baan zien. Max Verstappen gaat aan de leiding en achter hem is het teamgenoot Alexander Albon. De Britse Thai verdedigt zijn positie ten opzichte van Hamilton, maar de Mercedes-coureur gooit hem in een niet bestaand gat in een langzame bocht naar rechts. Albon spint en valt van de tweede positie terug tot de veertiende positie en ziet daarmee zijn eerste Formule 1-podium in rook opgaan. De wedstrijdleiding bestraft Hamilton met een tijdstraf van vijf seconden en twee strafpunten. Hij valt hierdoor terug van de derde naar de zevende positie. In Oostenrijk 2020 lijkt Alexander Albon goede papieren te hebben om zijn eerste Grand Prix-zege te behalen. Red Bull wisselde in de slotfase Albons banden tijdens de safety car periode en op zijn zachte banden was hij veel sneller dan de Mercedessen op (lang) gebruikte harde banden. Albon waagde zijn kans buitenom in bocht 4 en leek de positie in handen te hebben, tot Hamilton hem een tik op het rechterachterwiel gaf. Albon eindigde in het grind en viel terug tot de laatste posities. Een defect aan de Honda-motor haalde hem definitief uit de race. Hamilton kreeg wederom een tijdstraf van vijf seconden en twee strafpunten op zijn licentie. Voor Mercedes-coureur Hamilton betekende deze tijdstraf dat hij niet als tweede, maar als vierde werd geclassificeerd. Crash nummer drie is de veelbesproken Silverstone-crash tussen Verstappen en Hamilton. In Copse dook Hamilton in een gat dat er niet was. Het resulteerde in een van de zwaarste crashes van de afgelopen jaren. Hamilton kon mede door de rode vlag situatie zijn weg vervolgen, doordat het team zijn schade kon herstellen. De wedstrijdleiding bestrafte de thuisrijder nu met een tijdstraf van 10 seconden en wederom twee strafpunten. Doordat het incident in de eerste ronde plaatsvond kon Hamilton zijn tijdstraf incasseren bij zijn pitstop halverwege de race. Hierdoor was de schade in posities op de baan klein en won hij uiteindelijk nog de race. De strafpunten van Hamilton en Verstappen in 2019-2021 Hoe zeer soms geprobeerd wordt om op de 23-jarige Verstappen het label van een 'rebel' te hangen, zo anders zijn de cijfers. Sinds 2019 is hij nog slechts tweemaal bestraft door de wedstrijdleiding. Eenmaal was in de kwalificatie voor de Mexicaanse GP in 2019, waarin hij de gele vlaggen negeerde. Een domme fout, zo erkende hij naderhand ook. De tweede straf die hij ontving was voor een unsafe release in de pitstraat tijdens de GP van Monaco. Daarbij toucheerde hij Valtteri Bottas. Een straf die eigenlijk meer op het conto van het team te schrijven is dan op die van de coureur, die slechts gas gaf op het moment dat het team hem wegstuurde. Hamilton op zijn beurt werd driemaal door de wedstrijdleiding aangewezen als veroorzaker van een crash en/of race-incident met een Red Bull-coureur. Het wrange voor Red Bull daarbij is dat dit team altijd met lege handen stond door de acties van Hamilton, die op zijn beurt altijd punten veroverde. Is Verstappens imago terecht? Verstappen werd in het verleden vaak neergezet als de 'bad boy' van de Formule 1. Natuurlijk, hij verlegde soms de grenzen en zocht de limieten op met verdedigingswerk op de limiet en prachtige, gewaagde inhaalacties. Het is echter onterecht om te stellen dat de Nederlander ook in de beginjaren van zijn F1-loopbaan veel crashes veroorzaakte. De ervaren Hamilton en Rosberg bijvoorbeeld waren bij Mercedes in een zeer felle strijd verwikkeld die tijdens diverse races eindigde in tranen. Denk alleen al aan de GP van Spanje 2016, maar ook aan incidenten tijdens de Belgische GP in 2014 en de Oostenrijkse GP van 2016. Was het niet teambaas Toto Wolff die expliciet opriep dat zijn coureurs niet langer mochten knokken, omdat dat niet alleen niet goed voor zijn hart was maar ook het team teveel punten zou kosten? Sinds Rosbergs pensioen heeft Hamilton het rijk bij Mercedes alleen en heeft hij eigenlijk nauwelijks concurrentie gehad in de afgelopen jaren. Maar een Hamilton die onder druk staat vergaloppeert zich, zoals bovenstaande uitwijst, met regelmaat tijdens duels met zijn directe concurrenten. Verstappen verloor dit seizoen mogelijk al 50 punten buiten zijn schuld: 25 door de klapband in Bakoe en 25 door de eliminatie van Hamilton op Silverstone. De Mercedes-coureur wisselt dit jaar sterke races af met mindere optredens, maar heeft het geluk wel aan zijn zijde. Zo ging hij van de baan in Imola, lag hij op een kansloze positie voor een topscore maar hielp de rode vlag hem terug in de race. In Monaco kwam Hamilton na een pover weekend niet verder dan de zevende positie en in Bakoe maakte hij een grote fout bij de herstart, waardoor hij geen punten scoorde. De overwinning in Silverstone zal voor Hamilton goed voelen aangezien hij 25 punten inliep op Verstappen en voor het eerst sinds mei weer een race won. De vraag lijkt echter te zijn of het geluk met hem blijft, of dat Verstappen sportieve revanche neemt in Hongarije.

Top Headlines