Red Bull en Mercedes opnieuw in de clinch: dit keer over motoren

Vanaf volgend seizoen zal de ontwikkeling van de Formule 1-motoren voor enkele jaren worden bevroren. De motor waarmee de teams aan de start van de eerste race van 2022 staan, zal worden gehomologeerd, waarna er alleen noodzakelijk dingen mogen worden aangepast die ten goede komen van de veiligheid en betrouwbaarheid. Pas op zijn vroegst in 2025 en misschien zelfs pas in 2026 zullen er nieuwe motoren komen in de sport. Hoe die motoren er precies uit gaan zien, is nog niet duidelijk. Alle betrokken partijen zijn daar sinds kort over in gesprek. Daarbij horen ook Mercedes-teambaas Toto Wolff, wiens werkgever motoren levert en Red Bull-teambaas Christian Horner, die sinds kort ook aan het roer staat van de nieuwe motorafdeling van Red Bull. Deze werd na het aangekondigde vertrek van Honda in het leven geroepen. In Oostenrijk kwamen alle motorleveranciers samen met Formule 1-CEO Stefano Domenicali bijeen. Ook vertegenwoordigers van Porsche en Audi, die nadenken over een toekomstige deelname aan de Formule 1, sloten bij de vergadering aan. Namens Red Bull en Mercedes waren Horner en Wolff ook aanwezig. In gesprek met onder meer RacingNews365 blikten beide teambazen terug op die vergadering. Horner trapt af. "Het was een interessant en constructief gesprek, want iedereen had weer andere belangen en idealen. Waar iedereen het over eens was, was dat we de kosten onder controle willen houden en dat we de juiste emotie over willen brengen: het geluid is dan ook erg belangrijk, in ieder geval voor ons." Een ander heikel punt is de relevantie van de motoren voor personenauto's. De huidige hybride Formule 1-technologieën worden niet tot nauwelijks gebruikt in normale auto's, omdat het te duur en te complex is. Bovendien maakt dat voor Red Bull, dat geen personenauto's ontwikkelt, eigenlijk niet uit. Bij een team als Mercedes, tevens ook autofabrikant, ligt de relevantie van de gebruikte technologie iets nauwer aan het hart. Maar als je daaraan denkt, dan kom je al gauw bij elektrificatie uit. Daar heeft Horner weinig trek in. "Als je de theorie van de autofabrikanten volgt, elektrificatie, dan zijn we over een jaar of tien net de Formule E. Nee, dat is niet de Formule 1. Het gaat om entertainment, om de snelste wagens ter wereld." Horner ziet wel een oplossing voor het probleem dat hij schetst. Hoe kan de Formule 1 relevant zijn, maar toch ook entertainment blijven? Het antwoord volgens de Red Bull-teambaas? Duurzame brandstoffen. Die worden de komende jaren al geïntroduceerd, nog tijdens het huidige motortijdperk. "Het feit dat we de kant van biobrandstoffen opgaan, toont aan dat de verbrandingsmotor een toekomst heeft. Er is geen reden om niet motoren te introduceren die hoge toerentallen halen en fantastisch klinken, maar wel op een milieuvriendelijke manier dat punt bereiken. Biobrandstoffen en duurzame brandstoffen maken dat mogelijk!" Artikel gaat verder onder de afbeelding . Maar de opvattingen van Horner stuiten op verzet bij Mercedes-teambaas Wolff, die als eindverantwoordelijke van Mercedes in wil zetten op meer elektrificatie. "We kunnen niet terug naar een Flintstone-motor gaan, al is helemaal elektrisch gaan in 2025 nog wel wat te vroeg. Toch moeten we een motor verzinnen waar we trots op kunnen zijn. En dan bedoel ik een audiovisuele ervaring voor de fans met een verbrandingsmotor én hybride componenten die elektrisch erg sterk zijn. Op die manier moeten we minstens zo veel vermogen halen uit de elektrische onderdelen als uit de verbrandingsmotor." De luide motoren zijn volgens Wolff bovendien grotendeels verleden tijd. "Als je aan een 18-jarige vraagt hoe relevant het geluid is, dan valt dat wel mee. Persoonlijk zou ik graag een V12 willen h oren, maar we zijn niet alleen een sport, ook een business. We verliezen alle relevantie bij onze partners, sponsoren en andere grote stakeholders als we niet kijken naar de invloed die we hebben op het milieu. Anders jagen we elke business partner weg als we inzetten op verbrandingsmotoren die heel veel geluid maken." Volgens Wolff moet de nieuwe motor dan ook een tussenstap zijn op weg naar een heel andere motor. "In mijn optiek is het de overgang naar iets dat in 2030 helemaal anders kan zijn, maar dat hangt af van de kant die de auto-industrie op gaat. Na 2030 kan het wel eens helemaal elektrisch zijn", denkt de Oostenrijker, wiens Red Bull-rivaal denkt dat de volgende motorstap in de koningsklasse der autosport niet per se een tussenstap hoeft te zijn. "Het is van groot belang om de kosten onder controle te krijgen en met zijn allen zullen we daar aan gaan werken, want de volgende motor is er waarschijnlijk niet voor een periode van vijf jaar, maar deze kan zelfs tien jaar lang worden gebruikt. Natuurlijk moet je ook naar de auto-industrie kijken en hoe de Formule 1 zich daarin moet positioneren." Als het aan Wolff ligt draait het in de toekomst al met al niet alleen om duurzame brandstoffen, maar dus ook om elektrificatie. Het brandstofidee van Horner, daar kan hij zich echter wel in vinden, maar het moet wel een stapje extremer. Volgens de Mercedes-teambaas moet Formule 1 leidend worden in de ontdekkingstocht naar duurzame brandstoffen. "Wat we moeten bereiken, naar mijn mening, is dat we het snelste laboratorium worden ter wereld dat duurzame brandstoffen ontwikkelt. Of het biobrandstof is of synthetische brandstoffen of e-fuels. Dan kunnen we echt bijdragen aan de planeet. Als je naar onze leveranciers luistert, dan moeten we iets ontwikkelen dat ook door hun klanten kan worden gebruikt. Niet alleen op de weg, maar ook bijvoorbeeld industriële machines. Ik geloof daarin. De ontwikkelingssnelheid in de Formule 1 kan het verschil maken", zo sluit hij af.

Top Headlines