AMuS: ‘Honda-motor mogelijk langzamer gemaakt door FIA’

Volgens Duitse media heeft motorleverancier Honda een tik op de vingers gekregen van de FIA. Dit werd bekend gemaakt door verschillende teamleden van Mercedes. Volgens hen zou dit verklaren waarom Red Bull Racing niet meer de toonaangevende factor is tijdens de kwalificatie.
Vanaf het moment dat de motorreglementen zijn bevroren, mogen teams geen ‘performance upgrades’ meer meebrengen naar een raceweekend. Dit houdt in, geen upgrades die een motor sneller maken. De enige upgrades die toegestaan zijn, zijn die op het gebied van betrouwbaarheid, veiligheid of duurzaamheid. Vanaf volgend seizoen is ook dit verboden en zijn de motoren compleet ‘bevroren’ tot 2024.
Tijdens de Grand Prix van Frankrijk introduceerde Honda haar tweede krachtbron van het seizoen. Deze motor zou een betere betrouwbaarheid hebben maar al snel merkte andere teams op dat de motor ook performance gewonnen had.
Tijdens de races in Frankrijk en Oostenrijk was Red Bull oppermachtig. Zowel tijdens de kwalificatie als tijdens de race. Dit was deels te danken aan de achtervleugel van het team uit Milton Keynes. Deze plotse snelheid zorgde voor veel vraagtekens bij het team van Mercedes en ook coureur Hamilton haalde vaak aan dat de Red Bull erg snel was op het rechte stuk.
Op de vingers getikt?
In Groot-Brittannië en Hongarije leek dit voordeel echter vervlogen en voerde Mercedes weer de boventoon. Het Duitse Auto Motor und Sport  (AMuS) weet te melden dat dit komt door een tik op de vingers van de FIA. Volgens AMuS melden bronnen binnen Mercedes dat de Honda-krachtbron langzamer is gemaakt na een ‘technical directive’. Deze richtlijn zou te maken hebben met de manier waarop de motor met opgeslagen energie omgaat. De FIA laat nooit iets los over deze richtlijnen en dus het blijft even gissen of het daadwerkelijk te maken heeft met de energieopslag.
Het bericht AMuS: ‘Honda-motor mogelijk langzamer gemaakt door FIA’ verscheen eerst op GP33 .

Top Headlines

Oudere Top Headlines