'Red Bull en Ferrari verdenken Mercedes van trucje met motor'

Nadat Honda dit jaar uitpakte met een gloednieuwe en ijzersterke motor, kwam het op gelijke hoogte met Mercedes. Toen de Oostenrijkse renstal in Frankrijk haar tweede motor introduceerde, ging de Japanse krachtbron plots nog een klein tandje harder op de rechte stukken. In Frankrijk was Lewis Hamilton al verbaasd over de rechtelijnsnelheid en ook in Oostenrijk, waar Mercedes tot twee maal toe werd verslagen, kon hij niet tippen aan de snelheid van Max Verstappen op de rechte stukken. Honda durfde de tweede motor iets verder open te zetten en door verbeteringen aan de betrouwbaarheid kon Red Bull er meer vermogen uit te halen. Een hard gelag voor Mercedes, dat plots uit een ander vaatje moest gaan tappen. Omdat updates niet toegestaan zijn aan de motor (alleen ter betrouwbaarheid) werd dat echter een lastig verhaal. Toch was het Mercedes dat de afgelopen twee races weer de sneller was op de rechte stukken. Volgens het Duitse Auto Motor und Sport denkt Red Bull dat Mercedes plots meer vermogen aan kan spreken, want zelf doen ze niets anders dan in Oostenrijk en Frankrijk. Mercedes zegt op haar beurt tegen het Duitse medium dat het juist Honda is dat een stap terug heeft gedaan. Dat zijn de officiële reacties, maar tussen de regels door beweren de teams echter wat anders. Zo zou Honda misschien zijn afgeremd door een Technical Directive van de FIA, maar dat gerucht verwezen de Japanners in reactie op een vraag van deze website meteen naar de prullenbak . Uit het Red Bull- en Ferrari-kamp komen geluiden over een trucje van Mercedes. Het team zou de plenum (de luchtinlaat) mogelijk koelen tijdens bepaalde momenten, om zo meer brandstof te kunnen gebruiken en dus meer vermogen uit de motor te halen. Bijvoorbeeld voordat ze de pitstraat uitrijden tijdens de kwalificatie. Dat doen ze op een ouderwetse manier, bijvoorbeeld door middel van koelen met droog ijs." Volgens het Duitse medium opereert Mercedes daarmee op het randje van de regels. "Als ze het systematisch doen, dan is het een grijs gebied. Zeker als je daardoor korte tijd meer brandstof kan gebruiken", vertelt Red Bull. Naar verluidt zouden Ferrari en Red Bull het hebben aangekaart bij de FIA. Met twee circuits in aantocht waar motorvermogen een zeer belangrijke rol speelt, kan deze zaak zeker nog een staartje krijgen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Top Headlines

Oudere Top Headlines