Red Bull Racing wil 4-cilindermotoren vanaf 2025

De gesprekken over het nieuwe motorreglement tussen de FIA, de huidige leveranciers en de mogelijk nieuwe fabrikanten verlopen erg stroef. Dat laat Auto Motor und Sport weten, nadat het Duitse medium met alle partijen gesproken heeft. Op dit moment staan Ferrari en Red Bull lijnrecht tegenover Renault en Mercedes.
Vanaf 2025 komt er een nieuwe krachtbron in de Formule 1, één waarbij de kosten flink gedrukt zullen worden, waardoor nieuwe fabrikanten makkelijker hun intrede in de koningsklasse van de autosport kunnen maken. Naast de kosten is ook uitstoot een belangrijk onderwerp, aangezien de motorleveranciers ook allemaal actief zijn op de normale automarkt en dus niet willen investeren in een project waar zij zelf niks aan hebben.
Porsche en Audi zijn geïnteresseerd om vanaf 2025 onderdeel te zijn van de Formule 1, maar daarvoor moet nog wel een hoop gebeuren. De twee nieuwe partijen willen alleen maar instappen als de sport overstapt naar een 4-cilindermotor. Dit plan wordt ondersteund door Ferrari en Red Bull Racing.
De reden dat de mogelijk nieuwe fabrikanten voor een 4-cilinder willen gaan, is omdat de andere leveranciers al jarenlang ervaring hebben met een V6-motor. Als de motoren aangepast worden naar een V4, begint iedereen weer op nul, waardoor het speelveld een stuk eerlijker wordt.
“De huidige V6-motoren kosten sowieso al twee miljoen euro om te produceren, dan halen we die 100 miljoen per jaar dus al niet. De kosten moeten minimaal met de helft gereduceerd worden en daar is een geheel nieuw motorconcept voor nodig”, zo meent Red Bull-teambaas Christian Horner. De Brit is ook van mening dat biobrandstof beter werkt in een V4-motor.


Renault en Mercedes fel tegen


Waar Ferrari en Red Bull Racing dus wel oren hebben naar een nieuw motorconcept en dus de deur open zetten voor Audi en Porsche, houden Renault en Mercedes die deur dicht. De Franse en Duitse fabrikant willen bij de huidige V6-motoren blijven, aangezien zij verwachten dat de kosten juist hoger worden met een 4-cilinder.
Mercedes laat weten dat zij aan de V6-motor willen vasthouden, omdat er hiermee uitgaven bespaard kunnen worden. Een nieuw concept betekent nieuwe investeringen en dure onderzoeken, wat tot grotere uitgaven zal leiden. Dat is het standpunt van het team wat alle kampioenschappen heeft gewonnen met de huidige type krachtbron.


Partijen in tijdsnood


Komen de partijen er vóór het einde van de zomer niet met elkaar uit, is de deadline verstreken om met z’n allen tot een overeenkomst te komen. In dat geval mogen de FIA en de FOM zelf een plan maken en uitvoeren, omdat er anders te weinig tijd is om alles voor te bereiden op het nieuwe motortijdperk. De kans is dan wel groot dat de nieuwe reglementen opgeschoven zullen worden tot 2026. Het bericht Red Bull Racing wil 4-cilindermotoren vanaf 2025 verscheen eerst op GP33 .

Top Headlines

Oudere Top Headlines