Newey: ‘De politieke spelletjes tegen Red Bull heb ik nog nooit meegemaakt’
De technische man van Red Bull Racing, Adrian Newey, zegt dat hij zich niet meer kan herinneren wanneer een ander team zo ten prooi viel aan politisering. Dit na verschillende claims, met name van Mercedes en Hamilton, over de ‘flexi wing’ en de Honda-krachtbron.
Het team uit Milton Keynes is verwikkeld in een zwaar titelgevecht met aartsrivaal Mercedes. Fans hebben bijna elke race kunnen genieten van een gevecht tussen de twee teams en hun coureurs. Ook buiten het circuit is er genoeg stof tot napraten voorbijgekomen. Denk aan het drama over de flexibele achter- en voorvleugels van beide teams, de problemen met de bandendruk en het langzamer maken van pitstops vanaf de Grand Prix van België. Op het eerste gezicht leek het erop dat al deze maatregelen gericht waren tegen Red Bull. Dit bleek later niet het geval te zijn.
Volgens Newey, de bedenker achter elke Red Bull-auto sinds 2006, spelen er zich achter de schermen allerlei dingen af die hij nog nooit heeft meegemaakt. “Het is eigenlijk een compliment om te zien dat we zoveel teams bezig houden met onze auto. We hebben zoiets al eerder meegemaakt maar ik kan me niet herinneren dat het in deze mate was” vertelde hij in een interview op de website van Red Bull Racing. “Als je terugkijkt naar 2010/2011 is het misschien vergelijkbaar met nu. Toen kregen we ongeveer dezelfde berichten van andere teams en de FIA over elastische aerodynamische onderdelen op onze auto’s. Ik vind deze ‘oorlog’ tussen teams nooit echt leuk maar het is wel logisch als je in deze sport opereert. Het hoort bij de Formule 1 en het is ergens ook wel mooi dat de competitie zo met elkaar verworven is. Het is alleen de intensiteit waarmee het dit jaar gebeurd die mij stoort”.
Flexi wings?
Tijdens de Grand Prix van Spanje bereikte het drama over de flexibele achtervleugel van Red Bull een hoogtepunt. Later kwam ook de voorvleugel van rivaal Mercedes onder vuur te staan aangezien ook deze vleugel erg veel bewoog tijdens het rijden. Volgens Newey heeft dit drama niet voor een daling in performance gezorgd. Wel heeft het voor een daling in budget gezorgd aangezien de componenten versterkt moesten worden voor de races die volgden. “Als je naar de flexibele vleugels kijkt waren we echt niet het enige team dat er gebruik van maakte. Andere teams zoals Alfa Romeo deden het ook maar dat maakte Mercedes natuurlijk niets uit aangezien ze geen rivalen zijn. Zij dachten dat we er een groot voordeel uit haalden wat helemaal niet het geval was. De kosten voor de verandering aan onze auto’s deden natuurlijk wel pijn” zo vertelde Newey.
Het bericht Newey: ‘De politieke spelletjes tegen Red Bull heb ik nog nooit meegemaakt’ verscheen eerst op GP33 .
Het team uit Milton Keynes is verwikkeld in een zwaar titelgevecht met aartsrivaal Mercedes. Fans hebben bijna elke race kunnen genieten van een gevecht tussen de twee teams en hun coureurs. Ook buiten het circuit is er genoeg stof tot napraten voorbijgekomen. Denk aan het drama over de flexibele achter- en voorvleugels van beide teams, de problemen met de bandendruk en het langzamer maken van pitstops vanaf de Grand Prix van België. Op het eerste gezicht leek het erop dat al deze maatregelen gericht waren tegen Red Bull. Dit bleek later niet het geval te zijn.
Volgens Newey, de bedenker achter elke Red Bull-auto sinds 2006, spelen er zich achter de schermen allerlei dingen af die hij nog nooit heeft meegemaakt. “Het is eigenlijk een compliment om te zien dat we zoveel teams bezig houden met onze auto. We hebben zoiets al eerder meegemaakt maar ik kan me niet herinneren dat het in deze mate was” vertelde hij in een interview op de website van Red Bull Racing. “Als je terugkijkt naar 2010/2011 is het misschien vergelijkbaar met nu. Toen kregen we ongeveer dezelfde berichten van andere teams en de FIA over elastische aerodynamische onderdelen op onze auto’s. Ik vind deze ‘oorlog’ tussen teams nooit echt leuk maar het is wel logisch als je in deze sport opereert. Het hoort bij de Formule 1 en het is ergens ook wel mooi dat de competitie zo met elkaar verworven is. Het is alleen de intensiteit waarmee het dit jaar gebeurd die mij stoort”.
Flexi wings?
Tijdens de Grand Prix van Spanje bereikte het drama over de flexibele achtervleugel van Red Bull een hoogtepunt. Later kwam ook de voorvleugel van rivaal Mercedes onder vuur te staan aangezien ook deze vleugel erg veel bewoog tijdens het rijden. Volgens Newey heeft dit drama niet voor een daling in performance gezorgd. Wel heeft het voor een daling in budget gezorgd aangezien de componenten versterkt moesten worden voor de races die volgden. “Als je naar de flexibele vleugels kijkt waren we echt niet het enige team dat er gebruik van maakte. Andere teams zoals Alfa Romeo deden het ook maar dat maakte Mercedes natuurlijk niets uit aangezien ze geen rivalen zijn. Zij dachten dat we er een groot voordeel uit haalden wat helemaal niet het geval was. De kosten voor de verandering aan onze auto’s deden natuurlijk wel pijn” zo vertelde Newey.
Het bericht Newey: ‘De politieke spelletjes tegen Red Bull heb ik nog nooit meegemaakt’ verscheen eerst op GP33 .