Renault neemt afscheid van hoofd motorontwikkeling Taffin
Remi Taffin, het hoofd van Renaults motorafdeling, is vorige maand vertrokken bij de Franse motorfabrikant. Het team uit Enstone plant een mega motorevolutie voor volgend seizoen en dus moesten er veranderingen doorgevoerd worden.
Taffin werkte al lange tijd voor het team van Renault. Hij werkte op de motorafdeling in Viry-Châtillon net buiten Parijs sinds 1999. Het team van de Fransman zorgde ervoor dat Alonso en Renault in 2005 en 2006 beide kampioenschappen konden winnen. Ook tijdens de introductie van de V6 hybride motoren stond Taffin aan het hoofd van de gehele operatie.
Het vertrek van Taffin kwam echter niet onverwachts, hij en Renault zouden met wederzijdse instemming uit elkaar zijn gegaan. Het ontslag van de Fransman kwam na een grote verandering van de motoren afdeling van Renault. Na 2022 mag er namelijk niet maar aan de krachtbronnen gesleuteld worden en zijn de motoren ‘bevroren’ tot 2025.
Zwakke punt
Alpine-teambaas Budkowski vertelde recentelijk dat de motor een van de grootste zwakke plekken is in het design van de auto. Hierdoor stagneert het team uit Enstone en blijven ze hangen in het middenveld.
“Het is in de basis dezelfde auto als die van vorig seizoen, hetzelfde chassis, dezelfde motor en dezelfde versnellingsbak. Vandaar dat we geen wonderen hadden verwacht dit seizoen. Natuurlijk waren er mogelijkheden op aerodynamisch vlak en die hebben we dan ook gepakt. Als ik naar onze directe concurrentie kijk dan denk ik dat we het goed hebben gedaan, maar het kan altijd beter. Op motorisch vlak hebben we het meeste verloren en dit komt door het feit dat wij geen update hebben voor onze krachtbron” vertelde Budkowski aan The Race .
Te hoge kosten
Door de hoge kosten en de budget cap heeft Renault dit seizoen geen motorupdates kunnen introduceren. Hierdoor heeft de Franse motorfabrikant ervoor gekozen om alle aandacht op 2022 te gooien.
“We hadden de middelen niet om een update voor deze motor te introduceren. We hebben er dus voor gekozen om al onze kracht op komend jaar te zetten. Ik denk dat het de juiste beslissing is, alhoewel het een erg pijnlijk besluit was” aldus Budkowski.
Het bericht Renault neemt afscheid van hoofd motorontwikkeling Taffin verscheen eerst op GP33 .
Taffin werkte al lange tijd voor het team van Renault. Hij werkte op de motorafdeling in Viry-Châtillon net buiten Parijs sinds 1999. Het team van de Fransman zorgde ervoor dat Alonso en Renault in 2005 en 2006 beide kampioenschappen konden winnen. Ook tijdens de introductie van de V6 hybride motoren stond Taffin aan het hoofd van de gehele operatie.
Het vertrek van Taffin kwam echter niet onverwachts, hij en Renault zouden met wederzijdse instemming uit elkaar zijn gegaan. Het ontslag van de Fransman kwam na een grote verandering van de motoren afdeling van Renault. Na 2022 mag er namelijk niet maar aan de krachtbronnen gesleuteld worden en zijn de motoren ‘bevroren’ tot 2025.
Zwakke punt
Alpine-teambaas Budkowski vertelde recentelijk dat de motor een van de grootste zwakke plekken is in het design van de auto. Hierdoor stagneert het team uit Enstone en blijven ze hangen in het middenveld.
“Het is in de basis dezelfde auto als die van vorig seizoen, hetzelfde chassis, dezelfde motor en dezelfde versnellingsbak. Vandaar dat we geen wonderen hadden verwacht dit seizoen. Natuurlijk waren er mogelijkheden op aerodynamisch vlak en die hebben we dan ook gepakt. Als ik naar onze directe concurrentie kijk dan denk ik dat we het goed hebben gedaan, maar het kan altijd beter. Op motorisch vlak hebben we het meeste verloren en dit komt door het feit dat wij geen update hebben voor onze krachtbron” vertelde Budkowski aan The Race .
Te hoge kosten
Door de hoge kosten en de budget cap heeft Renault dit seizoen geen motorupdates kunnen introduceren. Hierdoor heeft de Franse motorfabrikant ervoor gekozen om alle aandacht op 2022 te gooien.
“We hadden de middelen niet om een update voor deze motor te introduceren. We hebben er dus voor gekozen om al onze kracht op komend jaar te zetten. Ik denk dat het de juiste beslissing is, alhoewel het een erg pijnlijk besluit was” aldus Budkowski.
Het bericht Renault neemt afscheid van hoofd motorontwikkeling Taffin verscheen eerst op GP33 .