Marko houdt Ferrari in de gaten: ‘Ze hadden in Australië koelingsproblemen’


Dat de prestaties van  Ferrari  tijdens de Grand Prix van Australië beneden de maat waren betekent niet dat Red Bull Racing de Italianen niet meer in de gaten houdt voor het wereldkampioenschap. Teamadviseur Helmut Marko bespeurde overduidelijk problemen bij de rode renstal waardoor ze uiteindelijk geen sterke prestatie konden neerzetten.
Ondanks dat Sebastian Vettel en Charles Leclerc bijzonder sterk voor de dag kwamen in de wintertests waren de Ferrari-rijders niet terug te vinden op het podium tijdens de openingsrace in het Australische Melbourne. ‘Het is duidelijk dat Ferrari ondermaats gepresteerd heeft. En Haas ook. We weten het niet precies, maar ik denk dat ze de prestatie wat hebben teruggeschroefd omdat ze koelingsproblemen hadden. De Haas was ineens relatief langzamer dan in de winter’, laat Marko weten aan Autosport.com .
‘Eén van de indicaties was dat Leclerc met de witte [harde, red.] band sneller was dan Vettel op de gele [zachtere, red]. Dat betekent dat er iets mis was. Vettel reed slechts drie halve snelle ronden, waarna zijn snelheid daalde. Op de gele band was Ferrari voor ons geen gevaar vanwege de temperatuur en hun bandenslijtage. Wij hadden daarentegen geen problemen met bandenslijtage en reden niet eens op het limiet.’
'Wat betreft racesnelheid lag alleen Bottas voor op de rest'
Scuderia Ferrari kreeg afgelopen winter veel aandacht toen bleek dat zij een ander concept voor de voorvleugel hadden dan Mercedes en Red Bull. Dat de Italianen in Australië niet sterk voor de dag kwamen was voor veel critici een gevolg daarvan; het nieuwe ontwerp van de voorvleugel zou niet tot zijn recht komen op het hobbelige circuit van Melbourne.
Marko gelooft daar echter niet in: ‘Ik denk dat die theorie overschat is. De voorvleugel bepaald min of meer het concept van de wagen. Maar er zijn veel andere elementen aan de voorkant die een rol spelen. Er zijn verschillende concepten, maar wat betreft de racesnelheid lag alleen Bottas een stap voor op de rest. Ferrari en Red Bull lagen op hetzelfde niveau.’ (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Top Headlines