Marko: ‘Geen nieuwe motor voor Verstappen op Spa’
Red Bull-adviseur Helmut Marko trekt zijn uitspraken over een nieuwe krachtbron voor Verstappen in. Eerder vertelde de Oostenrijker dat Verstappen een nieuwe motor zou nemen tijdens de Grand Prix van België. Nu zegt hij dat het nog te vroeg is om uitspraken te doen over een motorwissel voor de Nederlander.
De races in Silverstone en Hongarije waren wedstrijden om snel te vergeten voor Red Bull Racing. Tijdens de grote prijs van Groot-Brittannië werd Verstappen van de baan gekegeld door rivaal Hamilton. Deze crash resulteerde in een kostenplaatje van ruim 1,5 miljoen euro. De motor leek op het eerste gezicht in orde, maar na zorgvuldig controleren werd vastgesteld dat de Honda-krachtbron onbruikbaar was. Uiteindelijk moest er op de Hungaroring dus een nieuwe krachtbron komen voor de Nederlander.
Tijdens de start van de race in Hongarije was het wederom een Mercedes die de race voor Verstappen en ook Pérez verziekte. Deze keer was niet Hamilton, maar Bottas die schade veroorzaakte bij de Nederlander en zijn teamgenoot. Beide bolides waren erg beschadigd waardoor het team uit Milton Keynes veel punten misliep in de strijd om het wereldkampioenschap.
Nieuwe motor tijdens Grand Prix België?
Helmut Marko liet eerder al doorschemeren dat Red Bull wellicht in België met een nieuwe motor zou komen. Dit vanwege de vele inhaalmogelijkheden op het circuit. Nu komt de Oostenrijker toch terug op zijn eerdere woorden en vertelt dat het nog te vroeg is in het seizoen. “Het is in Spa nog te vroeg om een nieuwe motor te nemen. Eerst is het even afwachten hoe het met de huidige motoren is en of er wellicht mogelijkheden zijn” zo wist Marko te vertellen tegenover het Duitse Motorsport-Magazin .
Veel onzekerheid
Als de motor echt onherstelbaar blijkt dan zullen er gridstraffen volgen voor zowel Verstappen als Pérez. Dit vanwege het feit dat er nog 12 races te gaan zijn en er nog maar een ‘verse’ motor over is voor beide heren. Het ideale scenario is een gridstraf op een baan waar inhalen erg gemakkelijk gaat. Tijdens de tweede seizoenshelft zijn er genoeg circuits waar dit mogelijk zou zijn. Denk aan banen als Monza, Sochi, Austin en Mexico. Er bestaat echter nog veel onduidelijkheid over de tweede helft van dit seizoen en dus is het lastig plannen om een circuit uit te kiezen.
“Er is nog erg veel onduidelijkheid over de kalender. We zullen moeten kijken welke baan het meest geschikt is om een straf te nemen. Ik denk dat Austin zo goed als vastligt dus wellicht kunnen we daar een gridstraf pakken. Niks ligt nog vast dus er kan van alles veranderen. Laten we hopen dat er snel meer duidelijkheid komt” aldus Marko.
Het bericht Marko: ‘Geen nieuwe motor voor Verstappen op Spa’ verscheen eerst op GP33 .
De races in Silverstone en Hongarije waren wedstrijden om snel te vergeten voor Red Bull Racing. Tijdens de grote prijs van Groot-Brittannië werd Verstappen van de baan gekegeld door rivaal Hamilton. Deze crash resulteerde in een kostenplaatje van ruim 1,5 miljoen euro. De motor leek op het eerste gezicht in orde, maar na zorgvuldig controleren werd vastgesteld dat de Honda-krachtbron onbruikbaar was. Uiteindelijk moest er op de Hungaroring dus een nieuwe krachtbron komen voor de Nederlander.
Tijdens de start van de race in Hongarije was het wederom een Mercedes die de race voor Verstappen en ook Pérez verziekte. Deze keer was niet Hamilton, maar Bottas die schade veroorzaakte bij de Nederlander en zijn teamgenoot. Beide bolides waren erg beschadigd waardoor het team uit Milton Keynes veel punten misliep in de strijd om het wereldkampioenschap.
Nieuwe motor tijdens Grand Prix België?
Helmut Marko liet eerder al doorschemeren dat Red Bull wellicht in België met een nieuwe motor zou komen. Dit vanwege de vele inhaalmogelijkheden op het circuit. Nu komt de Oostenrijker toch terug op zijn eerdere woorden en vertelt dat het nog te vroeg is in het seizoen. “Het is in Spa nog te vroeg om een nieuwe motor te nemen. Eerst is het even afwachten hoe het met de huidige motoren is en of er wellicht mogelijkheden zijn” zo wist Marko te vertellen tegenover het Duitse Motorsport-Magazin .
Veel onzekerheid
Als de motor echt onherstelbaar blijkt dan zullen er gridstraffen volgen voor zowel Verstappen als Pérez. Dit vanwege het feit dat er nog 12 races te gaan zijn en er nog maar een ‘verse’ motor over is voor beide heren. Het ideale scenario is een gridstraf op een baan waar inhalen erg gemakkelijk gaat. Tijdens de tweede seizoenshelft zijn er genoeg circuits waar dit mogelijk zou zijn. Denk aan banen als Monza, Sochi, Austin en Mexico. Er bestaat echter nog veel onduidelijkheid over de tweede helft van dit seizoen en dus is het lastig plannen om een circuit uit te kiezen.
“Er is nog erg veel onduidelijkheid over de kalender. We zullen moeten kijken welke baan het meest geschikt is om een straf te nemen. Ik denk dat Austin zo goed als vastligt dus wellicht kunnen we daar een gridstraf pakken. Niks ligt nog vast dus er kan van alles veranderen. Laten we hopen dat er snel meer duidelijkheid komt” aldus Marko.
Het bericht Marko: ‘Geen nieuwe motor voor Verstappen op Spa’ verscheen eerst op GP33 .