NB: 'Prachtig om te zien dat Verstappen die emoties snapt, proeft en voelt'
Na iedere verreden Grand Prix blikt F1 Maximaal in de rubriek ' De Nabeschouwing ' met één redacteur terug op alle zin en onzin van het afgelopen raceweekend. In deel 9 is het de beurt aan redacteur Wouter Leendertsen, die zelfs als neutrale kijker van de koningsklasse van de autosport genoot van de Nederlandse overwinning in Spielberg. Lees hoe Wouter de Grand Prix van Oostenrijk beleefde en praat mee!
Stelling: Na negen races hebben we al het hoogtepunt van het 2019-seizoen gezien, namelijk de Oostenrijkse Grand Prix.
‘Daar ben ik het zeker mee eens. Waar de eerste races van dit seizoen niet om aan te gluren waren, had de race op de Red Bull Ring echt alles. Dat maakt zeker het één en ander goed, al helemaal na de Franse Grand Prix. Ik kan me weinig races herinneren die zo tumultueus zijn geëindigd als in Oostenrijk en het staat vast dat er nog vaak over gesproken zal gaan worden. Ik denk dan ook dat de Grand Prix van Oostenrijk een van de, of misschien wel hét hoogtepunt zal gaan worden van dit jaar.’
‘Niet alleen voor fans van Max is dit weekend geweldig. Ik beschouw mezelf als ‘neutrale kijker’ en heb net zo genoten als mijn vrienden, die wel meegetrokken worden in de Max-mania. Het was geweldig om wat nieuws te zien en om strijd en actie te zien. Je kan wel stellen dat iedereen, ook de overige Formule 1-fans, na dit weekend een beetje meer fan is van Max dan voorheen.’
Er ging veel aandacht uit naar motorleverancier Honda bij de overwinning. Vind jij dat terecht?
‘Ik vind het een beetje lastig. We hebben Horner na de race meerdere malen horen zeggen dat hij niet zo goed wist waar de snelheid precies vandaan kwam. Het is dan niet aannemelijk dat de Honda-motor voor het duidelijke verschil heeft gezorgd. Wat ik vooral denk is dat het wijzen van Max naar het Honda-logo bij de podiumceremonie vooral te maken heeft met het sentiment dat er allemaal bij komt kijken. Honda wint weer voor het eerst sinds dertien jaar een race, dat is voor de Japanners een bizar mooi moment. Max voelt dat, proeft dat, snapt de emoties die om de hoek komen kijken en speelt daar goed op in. Het is mooi om te zien dat Max een beetje van dat sentiment met zich meedraagt.’
Gaan we nog meer overwinningen van Max zien dit seizoen?
‘Ik denk dat ik niet de enige ben die dacht dat Ferrari veel eerder een race zou winnen dan Red Bull dit jaar, maar het tegendeel heeft zich bewezen. De race van Max hield naast een fenomenale stint op de harde compound ook stand met geluk, namelijk Mercedes dat een oververhitte auto had en bijvoorbeeld Vettel, die niet meteen vanaf het begin meedeed. Daarnaast is de race in Oostenrijk op grote hoogte, net als in Mexico. Het moge duidelijk zijn dat die factor een goede invloed heeft op de RB15. Het zijn dus een hoop aspecten die bij elkaar moeten komen wil Max een race winnen met het materiaal wat hij nu heeft. Het kan dus zomaar nog een keer gebeuren dat hij wint, bijvoorbeeld in Mexico. Ook daar is het circuit erg hoog en zijn de motoren meer aan elkaar gelijkgesteld. Toch zou ik er niet raar van opkijken als het niet meer gebeurt in 2018. In de eerste acht races was Mercedes echt heer en meester.’
Pas enkele uren na de race werd de winnaar officieel bekend, hoe kijk jij daar tegenaan?
‘Er ontstond veel frustratie vanwege de lange wachttijd en dat is logisch. Voor de fans is het natuurlijk dodelijk als een race zo afloopt. Mensen zijn boos dat de wedstrijd wordt beslist aan een tafel met mensen die het blijkbaar erg moeilijk vinden om een bepaalde actie te beoordelen. Er werden dan ook veel vergelijkingen gemaakt met de VAR en Thijs Zonneveld maakte in een grappige tweet zelfs de sprong naar het wielrennen.’
[social-post platform="twitter" id="1145383168922529792"]
‘Bij de Grand Prix van Canada was er erg veel negatieve aandacht voor de rol van de stewards achter de beeldschermen en in Spielberg ging het van kwaad naar erger. Ik denk dat dat laat zien dat het regelboek van de FIA gewoon niet goed functioneert. Het mag niet zo lang duren en bij goede, eerlijke en strakke regels hoort er niet zoveel discussie te ontstaan. De stewards doen het dus prima, maar het zijn de regels die het de sport zo lastig maken.’
Heeft Charles Leclerc dit weekend Sebastian Vettel opzij gezet?
‘Het moge duidelijk zijn dat Leclerc voor opschudding heeft gezorgd dit jaar. Binnen het team zijn er dingen veranderd. Kimi Raikkonen was een tweede coureur in alle opzichten, hij won in vier jaar maar één keer. Leclerc maakt het Vettel echt lastig; in het klassement staan de heren dan ook dicht bij elkaar. Daardoor lijkt Vettel ook niet helemaal te zijn hersteld van zijn mentale klap van 2018. Het blijft mislukken bij Vettel en dat zagen we dit weekend in Oostenrijk weer. Ik ben benieuwd waar dit naartoe gaat, want deze situatie lijkt op de tijd waarin Ricciardo het aanstormende talent van Red Bull was. Dat liep niet goed af en de Duitser vertrok naar Ferrari.’
Was dit weekend een groot keerpunt van het 2019-seizoen?
‘Dit raceweekend was geen keerpunt, omdat er in de verhoudingen denk ik niets veranderd is: Mercedes blijft de gedoodverfde wereldkampioen en Red Bull sukkelt met Ferrari om de tweede plek. Dat Mercedes met de prijzen naar huis gaat in 2019 is nu al duidelijk. Wat wel veranderd is, is het geloof en de hoop in Red Bull en Honda. Men gelooft nu plots weer in overwinningen en de Formule 1-wereld is weer voor even wakker geschud. In dat opzicht was dit een heel belangrijk weekend.’ (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)
Maurits Kappetijn maurits@f1maximaal.nl