Hierdoor kon Max Verstappen de Grand Prix van Oostenrijk winnen


Max Verstappen heeft zijn overwinning duidelijk te danken aan zijn tweede stint tijdens de race op de Red Bull Ring. Lange tijd was het gat tussen hem en Charles Leclerc namelijk tussen de tien en vijftien seconden. Die achterstand had de Nederlander opgelopen door zijn slechte start en de gevechten die hij moest leveren om terug in de top te komen.
Nadat Verstappen zich had ontdaan van Lando Norris en Kimi Raikkonen was zijn achterstand op Leclerc al 14,5 seconden, blijkt uit de analyse van Auto, Motor und Sport . Totdat de Ferrari-coureur een pitstop ging maken, wist Verstappen maar een seconde goed te maken op de leider in de race.
Met een achterstand van 12,9 seconden kwam Verstappen naar de pits. Vanaf toen stond de Red Bull-coureur op veel versere banden dan de rest van het veld en kon hij in de aanval. Toch duurde het nog even voordat die kwam. Twaalf ronden na zijn stop zat Verstappen nog altijd 10,5 seconden achter Leclerc.
Bandenmanagement en koelvermogen motor sleutels tot succes
Dat Verstappen uiteindelijk toch nog Leclerc in zou kunnen halen, is te danken aan zijn bandenmanagement. Doordat hij die zo goed onderhouden had, kon hij 28 ronden voor het eind de turbo aanzetten, terwijl zowel Leclerc, als Bottas, als Vettel problemen kregen met de achterbanden. Zij moesten de prijs betalen voor hun vroege pitstops en hun agressieve ronden aan het begin van hun stints.
Bovendien moesten Mercedes en Ferrari het motorvermogen terugschroeven in verband met de hitte, terwijl Verstappen het volledige vermogen van de Honda kon benutten. Doordat Verstappen in zijn tweede stint niemand om zich heen had, kon hij de motor beter koelen. Dat heeft ervoor gezorgd dat Red Bull Honda niet aan vermogen heeft hoeven inleveren tijdens de race in Spielberg. (Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool)

Top Headlines

Oudere Top Headlines