Grote zorgen en vraagtekens bij Mercedes over motor Hamilton

Lewis Hamilton zag in Zandvoort tijdens de training een van zijn motoren de geest geven. Valtteri Bottas moest twee weken geleden in Italië een vierde motor in gebruik nemen, waarna hij een straf kreeg. Twee weken later, in Rusland, moest hij er wederom aan geloven. Menigeen vermoedt dat het een tactische zet was van Mercedes om Valtteri Bottas voor de neus van Max Verstappen, die ook een straf had na een motorwissel, te parkeren. Vanuit de Mercedes-garage komen echter geluiden dat er daadwerkelijk wat mis was met de krachtbron van de Fin. "De motor moest gewisseld worden, omdat er wat problemen waren", riep Bottas na de race, waarna hij ontkende dat het een tactische wissel was. "Nee, we hadden simpelweg geen andere keuze." Mogelijk kan Bottas nog gebruik maken van de motor die hij in Italië kreeg, maar dat gaat Mercedes nog bekijken, vertelt teambaas Toto Wolff in gesprek met onder meer RacingNews365 . "Momenteel bekijken we hoe het zit met de performance van de motor, want we hebben wat vraagtekens. Daarom hebben we nog geen beslissing genomen over de motor van Bottas en of deze uiteindelijk weer terug komt in de pool." Gevraagd naar de komende races en of er een motorwissel aan zit te komen voor Hamilton, blijft de Oostenrijker cryptisch. "We hebben niet alleen maar uit voorzorg motorwissels uitgevoerd omdat we veel motoren in onze pool willen hebben, maar ook omdat we de performance van onze motor beter willen begrijpen." Wolff kan naar eigen zeggen niet met zekerheid zeggen of er een motorwissel gaat komen. "Daardoor zitten wij met wat vraagtekens", vervolgt hij. "We bekijken het momenteel race per race, we kijken we naar de performance van de motor en op die manier nemen we een beslissing." Uit de woorden van de Mercedes-teambaas lijkt duidelijk te worden dat hij geen enkel risico wil nemen met de motoren. "Momenteel hinken we op meerdere gedachten, want je wil dat alle probleempjes aan de motor zijn verholpen. Niet alleen voor dit jaar, maar ook voor volgend jaar", zo doelt hij op het feit dat de motorontwikkeling begin 2022 wordt bevroren. "We zitten nu dus zeker in een fase waarin we in moeten schatten hoe we dit seizoen verdergaan als het aankomt op de krachtbronnen die we gaan gebruiken. Het draait altijd om betrouwbaarheid versus performance en het vinden van de balans daarin. Je mag daarin geen fouten maken, want een DNF is echt een no go . Niemand, wij niet, en ook onze concurrenten niet, kunnen een weekend veroorloven met nul punten."

Top Headlines