Mogelijk nieuwe gridstraf voor Hamilton in restant Formule 1-seizoen

Nadat Lewis Hamilton afgelopen weekend zijn gridstraf vanwege een motorwissel heeft geïncasseerd, lijkt het erop dat zowel Max Verstappen als zijn Mercedes-rivaal het seizoen uit kunnen zingen zonder gridstraffen. Christian Horner bevestigde in een interview met RacingNews365 dat Verstappen onder normale omstandigheden geen nieuwe motoronderdelen aan hoeft te spreken. Mercedes-teambaas Toto Wolff hoopt hetzelfde, maar is minder hoopvol. De verbrandingsmotor van Mercedes heeft wat euvels, die er misschien voor kunnen zorgen dat zijn team uit voorzorg nog een keer een nieuwe verbrandingsmotor laat installeren in de wagen van de zevenvoudig kampioen. In gesprek met Sky Sports geeft de Oostenrijker dan ook toe dat de motorwissel van afgelopen weekend semi-gedwongen was. "We moesten het wel doen. We zagen aan de data dat de verbrandingsmotor er niet goed uit zag. Een DNF zou een total killer zijn geweest voor dit kampioenschap!" "We hebben gedurende het seizoen al wat euvels gezien, waarvan we niet helemaal zeker waren waar ze vandaan kwamen en hoeveel tijdverlies het ons zou opleveren. In dat geval hebben we liever een nieuwe motor in onze poule waarvan we weten dat deze langer meegaat." Op papier zou het nieuwste onderdeel van Hamilton mee moeten gaan tot en met de laatste race van het jaar in Abu Dhabi, maar Mercedes overweegt wanneer nodig zeker om ergens de komende maanden wederom een nieuw onderdeel aan te spreken. "De vierde verbrandingsmotor kan in principe mee gaan tot het einde van het seizoen. Er kan echter een moment komen waarop we het het risico waard vinden om een verse motor te pakken, want de andere motor vormt nog steeds een risico", aldus de teambaas. Een nieuwe verbrandingsmotor zou overigens dit keer niet voor tien plekken straf, maar slechts vijf plekken straf zorgen. Waarom dat zo is, leggen we in de video hieronder graag aan je uit.

Top Headlines