De Vries strijdt met deze coureurs om het laatste Formule 1-stoeltje
De koningsklasse van de autosport is in 2022 zo goed als gevuld. Nog één plek is er beschikbaar, het stoeltje naast Valtteri Bottas bij Alfa Romeo. Maandenlang gaan er al geruchten over wie de kanshebbers zijn op de twintigste zetel in de Formule 1. Naar alle waarschijnlijkheid is er een klein tiental coureurs die het overwegen waard zijn voor Alfa Romeo. Het groepje grote kanshebbers, waar ook Nyck de Vries onder valt, is echter wat kleiner. Al voordat De Vries gekroond werd tot wereldkampioen in de Formule E, werd de Nederlander meermaals gelinkt als grote kanshebber voor het stoeltje bij Alfa Romeo. Met Toto Wolff als connectie in de Formule 1 zal het in ieder geval aan zijn contacten niet liggen. Ook qua racekwaliteiten is de Nederlandse coureur het overwegen waard, want naast de elektrische raceklasse is hij ook Formule 2-kampioen. In de wandelgangen is men er in ieder geval van overtuigd dat er gesprekken plaatsvinden of hebben plaatsgevonden tussen de Zwitserse renstal en De Vries. Max Verstappen maakt het overigens niet zo veel uit of De Vries er gaat rijden, of iemand anders. "Het is vooral erg lastig, omdat er meerdere belangen zijn bij het kiezen van een coureur. Als het heel makkelijk was geweest, dan was het al wel bekend gemaakt. Het is uiteindelijk ook niet mijn probleem, dus ik houd me daar niet mee bezig. Ik hoop dat ze blij worden van hun keuze", vertelde de nuchtere coureur in gesprek met onder meer RacingNews365 . Antonio Giovinazzi blijft natuurlijk ook het overwegen waard. De huidige coureur van Alfa Romeo gooit in 2022 geen hoge ogen. Op een paar goede kwalificaties na kon hij slechts één WK-puntje veroveren voor Alfa Romeo door als tiende over de eindstreep te komen in Monza. Hier moet wel bij gezegd worden dat de C41-bolide van de renstal steevast in de achterhoede rijdt. Giovinazzi is niet erg consistent, en lijkt ook niet sneller te kunnen rijden dan een bijna gepensioneerde Kimi Raikkonen, die nog weinig motivatie lijkt te hebben in 2021. Giovinazzi gaat het zwaar krijgen om zijn stoeltje te behouden, want de concurrentie uit de lagere Formuleklassen is moordend. Zo kan niemand meer om het talent van Oscar Piastri heen. De 20-jarige Australiër won in 2019 de Formule Renault Eurocup, in 2020 het Formule 3-kampioenschap en leidt nu als rookie het klassement in de Formule 2. Hiermee treedt hij mogelijk in de voetsporen van talenten als Charles Leclerc en George Russell, die F3 en F2 in achtereenvolgende seizoenen wonnen. Het talent maakt echter deel uit van de Alpine Academy, een overstap naar een Ferrari-gelieerd team kan dus een probleem zijn. Alfa Romeo-teambaas Frederic Vasseur is in ieder geval zeer te spreken over de kwaliteiten van Piastri, al denkt hij dat de Franse renstal een stokje steekt voor de komst van het jonge talent. "Oscar doet het enorm goed, maar hij is gelinkt aan Alpine", liet Vasseur eerder al weten aan onder meer RacingNews365 . "Ik heb het ook verder niet besproken met Alpine. Ik zie het punt niet om hem te laten gaan naar een ander F1-team, dat is raar." Alpine zit echter volgeboekt voor 2022, een overstap naar het team van Vasseur is nog steeds een optie. "Maar als hij volgend jaar niet doorstroomt, dan is dat ook niet het einde van de wereld." Daarnaast wordt er veel gesproken over een mogelijke komst van Guanyu Zhou, eveneens één van de coureurs rijdend binnen de Alpine-poule. De Chinese coureur staat tweede in het F2-kampioenschap, maar vergroot zijn kansen op het stoeltje bij Alfa Romeo op een andere manier. Zhou zou naar verluidt namelijk een flinke zak geld meenemen met een aantal investeerders. Er wordt gesproken over zo'n 30 miljoen euro, al liet Alfa Romeo al meermaals doorschemeren dat geld niet de doorslag gaat zijn in de coureurskeuze bij de renstal. Ook wordt er gesproken over een mogelijke komst van een Amerikaanse coureur bij Alfa Romeo. Voormalig Formule 1-coureur Michael Andretti aast namelijk op een overname van Sauber Motorsport en Sauber Engineering. Daarmee komt ook het F1-team van Alfa Romeo grotendeels in handen van de Amerikaan, die ook al een team bezit in onder andere de Formule E en in de IndyCar-series. Hiermee wordt de deur bij de Zwitserse renstal geopend voor Colton Herta, de 20-jarige Amerikaan uitkomend voor Andretti in IndyCar, die zo nu en dan gelinkt wordt aan de koningsklasse van de autosport. Artikel gaat verder onder de afbeelding . Zien we Hulkenberg of Kubica nog rijden voor Alfa Romeo? Naast bovengenoemde vijf coureurs zijn er nog een aantal noemenswaardige coureurs die in theorie kans maken op een zitje bij Alfa Romeo. Zo heeft Nico Hulkenberg al een aantal keer door laten schemeren dat hij nog altijd openstaat voor een stoeltje op de grid van 2022. Mocht de Duitser het laatste stoeltje niet bemachtigen, dan is het Formule 1-hoofdstuk volgens hemzelf definitief gesloten. Met een afwezigheid van twee jaar (met uitzondering van een aantal invalraces) lijkt Hulkenberg echter niet hoog op het wenslijstje van Alfa Romeo te staan. Ook de coureurs binnen de Ferrari Driver Academy maken natuurlijk een kleine kans op een stoeltje bij Alfa Romeo, het team dat banden heeft met de Italiaanse renstal. Formule 2-coureurs Robert Schwartzman en Marcus Armstrong kunnen in theorie doorstromen naar de koningsklasse, maar veel kans lijken de coureurs niet te hebben. Schwartzman wordt in zijn tweede opeenvolgende jaar in de F2 ingemaakt door teamgenoot Piastri, Armstrong rijdt ondertussen kleurloos veertiende in dezelfde raceklasse. De laatste 'kanshebbers' zijn Robert Kubica en Callum Ilott. De twee zijn test- en reservecoureur voor Alfa Romeo, maar zullen bij lange na niet bij de eerste keuzes van de renstal vallen. De rentree van Kubica bij Williams enkele jaren geleden viel al enigszins tegen, en ook Ilott lijkt voor een carrière elders te gaan. De testcoureur is de afgelopen periode actief in de IndyCar-series in Amerika en heeft al een contract voor 2022 getekend.