Red Bull kampt met aerodynamische problemen. ‘Newey zat al diep na te denken’


Het ziet er naar uit dat Red Bull Racing dit seizoen eindelijk de winst heeft geboekt waar ze al jarenlang tegenop keken; op het gebied van motorprestaties. Na twee verreden races lijkt er echter een ander probleem te zijn ontstaan: het team verliest nu weer terrein op het aerodynamische vlak .
Normaalgesproken moest de Oostenrijkse renstal het hebben van de aerodynamica in het strijd met concurrenten Scuderia Ferrari en Mercedes AMG. De afgelopen jaren verloor de werkgever van Max Verstappen terrein doordat de Renault-motor niet kon tippen aan die van Mercedes en Ferrari. De enige reden dat Verstappen en Daniel Ricciardo toch nog de strijd aan konden gaan met de topteams was omdat Red Bull Racing in Adrian Newey een van de beste ontwerpers uit de Formule 1 ooit had.
'Op de medium-banden was het een hele andere wagen'
Nu lijkt het precies andersom; de overstap naar Honda heeft het team een sterke motor opgeleverd, maar na de evaluatie van de eerste twee races lijkt het team tekort te komen op het aerodynamische vlak. ‘De trend was er al in Australië, maar niet zo erg als in Bahrein’, wordt teamadviseur Helmut Marko gequote door Auto, Motor und Sport . ‘We kregen de zachte banden niet aan de praat. De wagen gleed aan de voorkant en aan de achterkant. Op de medium-banden was het een hele andere wagen.’
Al lijkt Marko zich voornamelijk te focussen op de prestatie van de banden, toch erkent hij dat het probleem ontstaat door de aerodynamica van de RB15. ‘Newey was diep in gedachte verzonken. Dat betekent dat hij het probleem herkent.’ En heeft hij al een oplossing? ‘Ik hoop het!’, klinkt Marko opgetogen. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Top Headlines