Boordradio's Verstappen in Bahrein: 'Kan ik Leclerc nog inhalen voor de finish?'


Op de vrijdag en de zaterdag domineerde Ferrari , op de zondag waren de Italianen ook sterk maar door problemen aan de motor (Charles Leclerc) en een spin (Sebastian Vettel) moest de rode renstal de overwinning van de Grand Prix van Bahrein laten aan Lewis Hamilton van Mercedes. Midden in het gevecht tussen de twee titelkandidaten reed Max Verstappen. F1Maximaal neemt je nog eenmaal mee in de race van de Nederlander aan de hand van de berichten op boordradio.
MV = Max Verstappen RB = Red Bull Racing
Incident met Carlos Sainz Jr:
Al vroeg in de race kwam Verstappen in aanraking met Carlos Sainz Jr. in bocht vier. De Spanjaard in dienst van McLaren wilde voorbij aan zijn oude teamgenoot, maar kwam in bocht vier net iets te kort. De twee coureurs kwamen met elkaar in aanraking en terwijl de Nederlander zijn race kon vervolgen, moest de Spanjaard naar binnen om de schade te herstellen.
MV: ‘Hij gooide de deur dicht.’ MV: ‘Kijk voor schade’ RB: ‘Ja, we kijken’ RB: ‘Geen tekenen van schade aan de auto, Max’
Rondetijden fluctueren gedurende de race
Max Verstappen had gedurende de race behoorlijk wat problemen met de balans in zijn auto, waardoor hij geen constante rondetijden kon rijden. Bij het uitlezen van de boordradio blijkt ook dat Verstappen en zijn team constant praten over de fluctuerende rondetijden tijdens de race.
RB: ‘Ok rondetijden. Een lage 37, Hamilton 36,9. Je laatste rondetijd was dezelfde als die van Bottas… en een seconde sneller dan de wagen achter je’.
RB: ‘De middelste sector is relatief competitief. We zitten nu op vier tienden in sector één en een paar tienden in sector drie.’ Max Verstappen reageert direct door een snellere tijd neer te zetten in de eerste sector, waarna Red Bull over de boordradio zegt: ‘Dat was een veel betere sector één.’
RB: ‘De snelheid is niet goed. Leclerc leidt met 37, Vettel 37,2, jij rijdt 37,3.’
MV: ‘Hoe is de snelheid met de wagens achter me?’ RB: ‘Hulkenberg rijdt op tien ronden oude C2-banden 36,5. Hamilton op C2 rijdt 34,7. Vettel, die in bocht tien zit, zit op een gebruikte set C3, 35,0 en rijdt nu in vrije lucht. De eerste twee ronden van Gasly op C2 zijn 35,4 en 35,3.’ MV: ‘Hoeveel tijd op de wagen achter me?’ RB: ’26 seconden op Vettel. Hij rijdt nu 34,8. Gat met Bottas is 4,2 seconden.’ RB: ‘De laatste ronde van Vettel was 35,7’
Pitstop 1 & 2
RB: ‘Pit, graag een bevestiging Max. Pit en graag een bevestiging.’ RB: ‘Ok Max, we zijn wat eerder gegaan dan we hadden gewild, dat leg ik later wel uit. Ga er voor.’ RB: ‘Kan nauw worden met Bottas. Pushen.’ RB: ‘Het is vanaf hier een lange race Max. Je hebt de betere banden.’
MV: ‘Ineens een enorme blokkade op de achterbanden’ MV: ‘Ik kan nauwelijks meer insturen’ MV: ‘Ik heb totaal geen grip’ Vervolgens haalt Red Bull hem naar binnen voor zijn tweede pitstop.
Problemen met de rembalans aan de achterkant
De balans in de RB15 was niet goed en dat zorgde uiteindelijk voor onregelmatige rondetijden. Maar ook de rembalans was niet altijd even goed afgesteld gedurende de race. Red Bull vraagt Max Verstappen meerdere malen de rembalans aan te passen wanneer blijkt dat er zich een probleem voordoet aan de achterremmen.
RB: ‘Ok Max, de achterremmen zijn koud, het zou de achterremmen over het algemeen helpen door een iets andere rembalans te hanteren, maar alleen als je op dit moment een andere rembalans wilt hebben.’ MV: ‘Met hoeveel?’ RB: ‘Probeer voor nu paar een paar procent’
RB: ‘Wat zijn je gedachten over de rembalans, Max? We gaan iets anders problemen met de rembalans. Je bent voor nu vrij om je rembalans af te stemmen naar je eigen voorkeur.’
RB: ‘Max, we zitten te lang op de rem in bocht één in de derde versnelling. Probeer minder lang op je rem te zitten in bocht één. Hetzelfde geldt voor bocht 10. MV: ‘Wacht! Ik heb geen balans! Kijk naar de data! Hoe kan ik later remmen?’ RB: ‘Begrepen. De rest van de ronde ziet er goed uit. Geen problemen’
Leclerc begint motorproblemen te krijgen
Dankzij de spin die Vettel meemaakte leek Verstappen lang op een vierde eindnotering af te stevenen. Enkele ronden voor het einde kampt Charles Leclerc echter met problemen aan zijn motor en lijkt de Nederlander even te mogen dromen van zijn zevende podiumplek op rij.
RB: ‘Leclerc heeft wat last van  motorproblemen’ RB: ‘De vorige ronde van Leclerc was 39,8, vier seconden van de normale snelheid af.’ MV: ‘Hoe ver ligt hij voor?’ RB: ’38 seconden’ RB: ‘Leclerc laatste ronde was 40,4. Hij is ingehaald door Hamilton’ MV: ‘Kan ik hem met deze snelheid inhalen voor het einde van de race?’ RB: ‘Ja.’ RB: ‘Negen ronden te gaan. We denken dat je twee ronden voor het einde Leclerc kan inhalen. We kunnen uiteraard niet garanderen dat zijn snelheid zo blijft.’ MV: ‘Nee, dat is prima.’
MV: ‘Is hij nog steeds niet op snelheid?’ RB: ‘Zijn vorige ronde was 1:42. MV: ‘Het is moeilijk dichterbij te komen vanwege de wind’ RB: ‘Begrepen’
RB: ‘Ok, stop maar met rustig remmen, er is geen reden meer om rustig te remmen’
MV: ‘Heeft hij motorproblemen of remproblemen?’ RB: ‘Motor’
MV: ‘Met deze snelheid halen we hem in?’ RB: ‘Ja. Hij is veertig kilometer per uur langzamer op een recht stuk’
Verstappen lijkt Leclerc in te gaan halen en een podiumplek te pakken. Dan vallen echter de beide bolides van Renault uit in de eerste en tweede bocht, waardoor er een safety car komt.
RB: ‘Ok, let op, er kan olie liggen in bocht één, beide Renaults liggen er af in bocht één en bocht twee. Let er ook op dat Leclerc veel ruimte nodig heeft om af te remmen. Dubbele gele vlaggen in bocht een, twee en drie’. RB: ‘De Safety Car komt de baan op. Houdt de afstand klein. Blijf buiten.’ MV: ‘Weet je of er iets gebeurd is? Ik bedoel, hij heeft nog steeds een groot gat achter hem. Hou me op de hoogte wanneer de herstart is. Hoe groot is het gat achter me?’ RB: ‘Nou, er is een safety car, dus alle gaten worden kleiner.’ MV: ‘Dit zou zo anders zijn op nieuwe banden.’ RB: ‘Begrepen Max, we zitten er bovenop’
MV: ‘Denk je dat ze nog gaan herstarten?’ RB: ‘Persoonlijk denk ik van niet.’ RB: ‘Ok, dit is de laatste ronde, wat betekent dat de safety car aan het eind van deze ronde naar binnen komt. Er zal dus niet meer geracet worden. Dus ja, dit is het eigenlijk. Uiteraard is Leclerc nog altijd langzaam door zijn motorproblemen, haal hem niet in.’
(Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Top Headlines