Waarom Red Bull geen protest in zal dienen tegen Mercedes’ achterwielophanging

Onboordbeelden van de Grand Prix van de Verenigde Staten laten zien dat de achterwielophanging van Mercedes flink doorbuigt naarmate de druk op die ophanging toeneemt. Daardoor komt de auto lager te liggen, is er sprake van minder drag en kunnen er dus hogere topsnelheden worden gehaald. Het is een systeem dat op veel F1-auto's terug te vinden is, maar bij Mercedes extreme resultaten lijkt te laten zien. Toch ziet Christian Horner geen reden om aan te kloppen bij de FIA met een protest tegen het systeem: "We denken niet dat het illegaal is. Het is iets dat al vele langer gebruikt wordt. We hebben in het verleden al vaker gezien bij Mercedes, maar het mag duidelijk zijn dat we in Turkije een wel heel extreme versie daarvan hebben gezien", aldus Horner ten overstaan van onder andere RacingNews365. Mercedes kon het systeem op COTA naar verluidt niet in dezelfde 'extreme' mate inzetten, vanwege de vele hogesnelheidsbochten. Het verlies aan downforce zou op die punten onwenselijk, maar circuits als Mexico en Brazilië zouden zich misschien meer lenen om het systeem op een zelfde manier als in Turkije in te zetten. Nogmaals gevraagd of Horner dan zal overwegen een protest in te dienen, zeker als Red Bull daardoor terrein verliest op Mercedes, blijft Horner bij zijn standpunt. "Absoluut geen reden toe" ""We hebben sowieso nooit gezegd dat het niet legaal zou zijn. Om die reden zien we absoluut geen reden om protest aan te tekenen. Maar het is waar dat het een groter effect zal hebben op het ene circuit dan op het andere. hier was het effect ervan minder krachtig, maar op een circuit als Jeddah bijvoorbeeld kan het weleens heel effectief zijn." Mercedes gaf zelf gedurende het weekend aan dat het een 'gehomologeerd' (goedgekeurd) onderdeel van de ophanging is en ook Ferrari gaf aan dat een dergelijk systeem al jaren deel uitmaakt van de ontwerpfilosofie van Ferrari. Ook de regels lijken het rucje toe te staan. In artikel 10 van het technische reglement staat het volgende. 'De achterwielophanging moet zo zijn afgesteld dat de manier waarop deze reageert alleen te maken heeft met de druk die er op wordt uitgeoefend.' Sls je die laatste regel leest, en de uitleg van het 'trucje' er naast legt, dan lijkt dit inderdaad te mogen volgens de regels.

Top Headlines