Wat er allemaal in de Formule 1 gebeurde sinds de vorige Honda-overwinning

Schumacher kondigde twee keer zijn pensioen aan Ten tijde van de vorige Honda-overwinning stond de statistisch gezien beste Formule 1-coureur aller tijden ook aan de start. Michael Schumacher werkte in 2006, achteraf gezien, zijn laatste seizoen als Ferrari-coureur af. Toen Jenson Button zijn Honda als eerste over de eindstreep stuurde in Hongarije leek Schumacher nog een flinke kans op wereldtitel nummer acht te hebben.
Na de Braziliaanse Grand Prix van 2006 leek het erop te zitten voor Der Meister, maar het bloed bleek toch te kruipen waar het niet gaan kan. Eind 2009 maakte Schumacher bekend zijn rentree te maken in de Formule 1. Drie seizoenen bij Mercedes brachten echter niet het gehoopte resultaat: de Duitse recordkampioen mocht in drie complete jaren tijd precies éénmaal de gang naar het podium maken. Honda stapte uit de Formule 1 en keerde terug De financiële crisis waarin de wereld eind jaren ’00 verkeert heeft ook effect op de Formule 1. Fabrikanten trekken massaal de stekker uit hun autosportprojecten: naast BMW en Toyota besluit ook Honda de koningsklasse haar rug toe te keren. Eind 2008 houdt de Japanse fabrikant het voor gezien. Doodzonde, zo blijkt achteraf: de wagen die voor 2009 is gebouwd, verovert onder de naam Brawn GP beide titels.
Na zes seizoenen afwezigheid keert Honda begin 2015 terug op de Formule 1-grid, ditmaal enkel als motorleverancier. McLaren slaat de handen ineen met het bedrijf waarmee ze in het verleden zoveel successen heeft gevierd. De beginfase van Honda’s meest recente Formule 1-project blijkt echter een ontzettend zware: in de eerste drie jaren, met McLaren, wordt er zelden gelachen. Formule 1-statistieken worden overhoop gehaald In de tijd tussen beide Honda-zeges zijn er twee teams aan de haal gegaan met de eeuwige ranglijsten. Red Bull Racing en Mercedes hebben beiden tijden van dominantie gekend, de laatstgenoemde bivakkeert nog steeds in een regerende periode. De statistieken zijn mede dankzij nieuwe reglementen flink overhoop gehaald. Sinds 2010 krijgen de beste tien rijders punten, de nummer één scoorde met ingang van dit decennium zelfs 25 in plaats van 10 punten. Politiek gekonkel Spygate, crashgate, liegate, de dubbele diffusers en de Concorde Agreements – de politiek rondom de Formule 1 heeft in dertien jaar tijd zeker niet stilgestaan. In 2009 kreeg de autosportbond FIA in de persoon van Jean Todt een nieuwe president, de Franse voormalig teambaas van Ferrari volgde Max Mosley op. Teamintern gaat er veel op de schop: van alle teambazen die in 2006 aan het roer stonden, zijn enkel Christian Horner en Franz Tost nog actief. De eerste Formule 1-doden sinds Ayrton Senna Gek genoeg dacht de Formule 1-gemeenschap in 2006 dat de sport amper veiliger kon. Zware crashes liepen altijd goed af, met dank aan de verscherpte veiligheidsreglementen sinds het overlijden van Ayrton Senna en Roland Ratzenberger. Echter, in 2012 en 2014 bleek de Formule 1 nog altijd gevaarlijk. De door velen vergeten Maria de Villota beleeft in de zomer van 2012 een incident waardoor ze anderhalf jaar later komt te overlijden en het verhaal van Jules Bianchi staat bij menigeen nog scherp op het netvlies.. 4,717 dagen Zó lang duurde het voor Honda, of om dat in perspectief te plaatsen: zes Olympische Spelen (drie zomer, drie winter), drie finales in het WK voetbal (voor een vierde komen we een maand tekort), 242 tussenliggende Grands Prix en de complete F1-carrières van Heikki Kovalainen, Vitaly Petrov, Pastor Maldonado, Adrian Sutil en tientallen andere rijders. Om het in perspectief te plaatsen: ten tijde van Honda's vorige GP-zege was Max Verstappen acht jaar oud!

Top Headlines