Pirelli meent dicht bij doelen te zijn: 'Dat is nu een veel kleiner probleem'
De banden van Pirelli hebben dit seizoen regelmatig kritiek gekregen. Een aantal teams wilden midden in het seizoen terug naar de compounds uit 2018. Voorafgaand de Oostenrijkse Grand Prix werd hierover gesproken, maar vijf teams waren tegen, waardoor de benodigde zeventig procent om de switch mogelijk te maken niet gehaald werd.
Mario Isola, de directeur van de Formule 1-tak bij Pirelli, beseft dat wat betreft de banden een hoop beter kan. 'De huidige doelen zijn het krijgen van een vaster verschil tussen de compounds en een vaster slijtage. Als ik naar het seizoen tot nu toe kijk, dan denk ik dat we dicht bij die doelen komen. Een ander verzoek ging over de oververhitting van de banden. In vergelijking met vorig jaar, is dat nu een veel kleiner probleem. De oververhitting is minder. Maar het kan nog beter', vertelt Isola aan RaceFans .
'Ik denk dat we veel meer blarenvorming en oververhitting zouden zien'
De Formule 1-bolides gaan dus niet terug naar de 2018-compounds. Volgens Isola was dat waarschijnlijk ook geen goede zet geweest. 'Ik vraag me ook af of het er echt beter van was geworden. We hebben de banden van 2018 immers nooit getest onder de auto’s van dit jaar. De aerodynamica is compleet anders en dus is er geen enkele zekerheid dat die banden beter zouden werken. Ik denk dat we veel meer blarenvorming en oververhitting zouden zien, de auto's van 2019 zijn immers zwaarder dan die van vorig seizoen. Als een plan voor verbetering zorgt, dan willen we maar al te graag meehelpen. Maar op het moment dat het imago van Pirelli in gevaar komt omdat de situatie minder veilig wordt, dan zeker niet.'