‘FIA introduceert nieuwe achtervleugel-regels na klachten Red Bull’

Volgens het doorgaans zéér betrouwbare Auto, Motor und Sport heeft de FIA een nieuwe Technical Directive naar de Formule 1-teams gestuurd, waarin duidelijk gemaakt is dat er nieuwe achtervleugel-regels geïntroduceerd worden in Saoedi-Arabië. Dit zou een gevolg zijn van de klachten van Red Bull om de vleugel van Mercedes.
De autosportbond zou de klachten van Red Bull serieus genomen hebben en van mening geweest zijn dat Mercedes inderdaad in een grijs gebied opereert. Vanaf de Grand Prix van Frankrijk was er al een nieuwe TD (Technical Directive) door de flexibele vleugel van Red Bull Racing. Door die TD werd de buigbaarheid van een vleugel verminderd.
Maar vanaf de Grand Prix van Saoedi-Arabië wordt er een alinea toegevoegd aan de vleugel-regels. Niet alleen de flexibiliteit van een vleugel wordt strenger gecontroleerd, ook de onderkant wordt nu meegenomen in de test. Volgens AMuS bestond er nog geen regel voor het ‘Mercedes-trucje’, waardoor Red Bull ook niet kon protesteren.


Mercedes reageert kalm


De reactie van Mercedes op de klachten van Red Bull Racing is minder fel dan van te voren misschien werd verwacht. Het Duitse team is van mening dat zij zich compleet aan de regels gehouden hebben en niks illegaals hebben gedaan met hun auto, en dus de achtervleugel.
“De FIA heeft alle tekeningen en heeft alles goedgekeurd. De bijzondere achtervleugel waar Red Bull het telkens over heeft bestaat niet. Ze mogen de vleugel best hebben hoop. Kunnen ze hem in Milton Keynes helemaal uit elkaar halen om te testen”, zo luidt de reactie van Mercedes. Het bericht ‘FIA introduceert nieuwe achtervleugel-regels na klachten Red Bull’ verscheen eerst op GP33 .

Top Headlines

Oudere Top Headlines