Verstappen in een jaar van beste naar slechtste starter van topteams in F1


Max Verstappen is, na zijn belabberde start in de Grand Prix van Oostenrijk, in 2019 tot op heden de slechtste starter van de topteams in de Formule 1. Dat blijkt uit door  F1Maximaal  verzamelde statistieken. De Red Bull Racing-coureur ziet teamgenoot Pierre Gasly dit seizoen net wat beter uit de startblokken komen op de zondag.
F1Maximaal  onderzocht hoeveel plekken de F1-coureurs na éen ronde gemiddeld verloren of wonnen. Verstappen verloor in negen races in totaal vijf plekken. Dat is precies de schade die de 21-jarige Limburger vorige week in Spielberg leed na een ' te agressief ingestelde koppeling '. Pierre Gasly won tot dusver vier plekken bij de start en is daarmee de beste starter van de topteams. Opvallend is verder dat de Fransman geen enkele race terugviel op de grid.
Ook wanneer de slechte start van Verstappen op de Red Bull Ring achterwege gelaten wordt, blijkt Gasly de betere starter van de twee. Dat heeft overigens ook te maken met het feit dat Gasly vaak een stuk verder naar achteren staat in de startopstelling, waardoor het makkelijker is voor de 23-jarige rijder om terrein goed te maken op het asfalt.
Dat is overigens ook precies de reden dat de mannen van Williams relatief hoog staan op deze ranglijst. De Britse renstal uit Grove staat op een kansloze laatste plek in het wereldkampioenschap, maar zijn in dit lijstje in de subtop terug te vinden. George Russell kwalificeert zich gemiddeld op een 18.78 plek, terwijl Kubica het met een gemiddelde startplek van 19.78 nog een stuk slechter doet. Russell en Kubica kúnnen hierdoor ook vrijwel geen plekken verliezen
Waarom start Verstappen minder dan in 2018?
Vorig jaar was Verstappen op Lance Stroll na de beste starter uit de Formule 1 . De Nederlander maakte in 21 Grands Prix liefst 33 plekken goed, terwijl Stroll uitkwam op 36 plekken winst. Eén verklaring daarvoor is het feit dat Verstappen dit jaar tot op heden gemiddeld veel verder naar voren staat op de startgrid. Waar de zesvoudig Grand Prix-winnaar zich vorig jaar gemiddeld als 6.76e kwalificeerde, is Verstappen nu met een startplek gemiddelde van 4.78e een stuk beter in de kwalificatie. Hoe verder er naar voren wordt gestart, hoe minder plaatsen er goed te maken zijn.  
Een andere verklaring dat het dit jaar nog niet zo vloeiend loopt, heeft volgens de Nederlander te maken met de overstap van Renault naar Honda als motorleverancier. Met de Japanse krachtbronnen worden er bij de start andere dingen gevraagd van Verstappen. 'Red Bull is nog zoekende met de Honda-motor om tot goede starts te komen. Dat kan nog wel beter', gaf Verstappen enkele maanden geleden terug nog aan.
Daarbij zei de Nederlander ook dat hij in 2019 niet voorzichtiger is geworden bij de starts. Het heeft alles te maken met de integratie van de Honda-motor in het chassis van de RB15. Bij de start worden onder meer de koppeling en de versnellingsbak aangesproken en de juiste afstelling ervan bepalen, is heel lastig. Met Renault werkte Red Bull al meerdere jaren samen, maar met Honda als nieuwe partner kost het wat tijd om alles goed op elkaar af te stemmen.
Ferrari en Mercedes
Als we de statistieken van Ferrari en Mercedes erbij pakken, dan zien we geen hele gekke dingen. Sebastian Vettel won in totaal twee plekken en Lewis Hamilton won één plek. Valtteri Bottas zit op een score van nul, terwijl Charles Leclerc een plekje verloor. Een hele solide score dus voor deze mannen. In 2018 was dat wel anders. Hamilton en Bottas verloren toen in 21 races samen 27 plekken. Ferrari verloor met toen nog Kimi Raikkonen en Vettel in de gelederen liefst 54 plekken bij de start in de eerste ronde.
Tekst gaat verder onder de foto!

Net als vorig jaar is Stroll na negen Grands Prix de beste starter. De Canadees wist alleen in Bahrein geen plekken goed te maken bij de start. De koppositie moet de coureur van Racing Point dit jaar op het moment delen met Nico Hulkenberg. De Duitser staat eveneens op zeventien gewonnen plekken en boekte zijn grootste winst in Bahrein, waar hij na een ronde al zes plekken naar voren was geklommen. Sergio Perez, teamgenoot van Stroll, zien we terug op een derde plek met vijftien gewonnen plaatsen.
Grosjean hekkensluiter
De prijs voor slechtste starter uit de koningsklasse van de autosport gaat naar Romain Grosjean, die in negen races liefst 21 plekken verloor. Vooral de start in Bahrein verliep met negen verloren plekken teleurstellend voor de Franse coureur van Haas F1. Voor Lando Norris en Daniil Kvyat is er ook werk aan de winkel, want met respectievelijk achttien en veertien verloren plaatsen is er nog veel ruimte voor verbetering voor hen.
Corwin Kunst corwin@f1maximaal.nl

Top Headlines

Oudere Top Headlines