AMS: 'Doorbraak voor Red Bull; probleem van vuile luchtstroom opgelost'
Red Bull Racing heeft volgens Auto, Motor und Sport tijdens het Grand Prix-weekend van Oostenrijk enorme stappen gezet. Het Duitse medium schrijft maandag dat de Oostenrijkse formatie maandenlang worstelde met de luchtstromen die vanuit de voorkant van de RB15 gereguleerd moeten worden. Een definitieve oplossing lijkt nu gevonden.
Waar Ferrari het hele seizoen al kampt met een gebrek aan downforce, lag daar niet zozeer het probleem voor Red Bull. 'De mannen van de aerodynamica in Milton Keynes hadden moeite om de wervelende lucht die de voor- en achterbanden achterwaarts passeerde, te regelen. Dat veroorzaakte een vuile luchtstroom en een 'nerveuze' achterkant van de RB15.'
'Red Bull heeft oplossing gevonden'
Tijdens de Grand Prix van Frankrijk (drie weken geleden, red.) nam Red Bull een updatepakket mee om dat probleem op te lossen. Dat had niet direct het gewenste effect, maar: 'De updates op Paul Ricard bevestigden al dat ze bezig waren om een oplossing voor het probleem te vinden. Het lijkt er nu op dat het nieuwe pakket met een vernieuwde voorvleugel voor een doorbraak heeft gezorgd.'
Het aerodynamische pakket van Mercedes is volgens Auto, Motor und Sport echter nog altijd dominant. Er moet snel iets gebeuren bij Ferrari om het tijdsverlies in de bochten te beperken op Mercedes en Red Bull en zo competitief te blijven. Overstappen op het concept van Mercedes zit er echter niet voor het team uit Maranello, zo vertelt een ingenieur van de huidige wereldkampioen: 'Dat duurt vier maanden, want het beïnvloedt de hele auto.' (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)