Formule 1 gaat regels aanpassen voor 2022 na ‘misbruik’ door Toto Wolff
Vanaf volgend seizoen zijn de radioberichten tussen de teams en de FIA niet meer toegestaan. Dat zegt sportief directeur van de Formule 1, Ross Brawn. De reden hiervoor is dat de Formule 1 niet meer wil dat wedstrijdleider Michael Masi onder druk gezet kan worden door de teambazen tijdens belangrijke beslissingen.
Sinds dit jaar worden de radio-berichten tussen de teams en de FIA uitgezonden op televisie, wat een geweldig inkijkje geeft in de communicatie achter de schermen in de Formule 1. Maar helaas werd hier ook gelijk misbruik van gemaakt. Tijdens de eerste virtual safety car-periode in Abu Dhabi kwam Toto Wolff op de radio naar Michael Masi, waar hij de wedstrijdleider bijna smeekte om geen volledige safety car naar buiten te sturen.
Ook voor en tijdens de herstart in de laatste ronde van de race kwam Wolff weer een aantal keer op de radio, in een poging om Masi van gedachten te veranderen. Red Bull-teambaas Christian Horner deed overigens hetzelfde in die laatste rondes. Volgens Brawn moet dit maar eens afgelopen zijn.
“Het kan niet zo zijn dat teambazen gaan eisen of er wel of geen safety car komt en of de auto’s die op een ronde staan wel of niet voorbij mogen gaan. Dat is allemaal de taak van de wedstrijdleider en hij moet zelf deze beslissingen kunnen nemen. Volgend jaar is contact leggen niet meer mogelijk” , zo laat Brawn weten.
Het bericht Formule 1 gaat regels aanpassen voor 2022 na ‘misbruik’ door Toto Wolff verscheen eerst op GP33 .
Sinds dit jaar worden de radio-berichten tussen de teams en de FIA uitgezonden op televisie, wat een geweldig inkijkje geeft in de communicatie achter de schermen in de Formule 1. Maar helaas werd hier ook gelijk misbruik van gemaakt. Tijdens de eerste virtual safety car-periode in Abu Dhabi kwam Toto Wolff op de radio naar Michael Masi, waar hij de wedstrijdleider bijna smeekte om geen volledige safety car naar buiten te sturen.
Ook voor en tijdens de herstart in de laatste ronde van de race kwam Wolff weer een aantal keer op de radio, in een poging om Masi van gedachten te veranderen. Red Bull-teambaas Christian Horner deed overigens hetzelfde in die laatste rondes. Volgens Brawn moet dit maar eens afgelopen zijn.
“Het kan niet zo zijn dat teambazen gaan eisen of er wel of geen safety car komt en of de auto’s die op een ronde staan wel of niet voorbij mogen gaan. Dat is allemaal de taak van de wedstrijdleider en hij moet zelf deze beslissingen kunnen nemen. Volgend jaar is contact leggen niet meer mogelijk” , zo laat Brawn weten.
Het bericht Formule 1 gaat regels aanpassen voor 2022 na ‘misbruik’ door Toto Wolff verscheen eerst op GP33 .