Update | CEO Rich Energy gaat boekje te buiten met tweet
Woensdag 10 juli is een gitzwarte dag voor het team van Haas. Rich Energy maakte dinsdagavond even na 18.30 uur plots bekend op Twitter dat men stopt met de samenwerking. Het energiedrankjesmerk was de hoofdsponsor van Haas, het Formule 1-team deelde ook haar officiële naam met het merk.
In een verklaring laat Rich Energy weten dat het ontevreden is met de seizoensstart van Haas. Het Britse merk rekent in een tweet af met de renstal. 'Vandaag beëindigen wij ons contract met Haas, vanwege hun slechte resultaten. We willen graag Red Bull verslaan, maar rijden nu achter Williams. Dat is onacceptabel. De politiek en het PC-gedrag in de Formule 1 is tevens niet wat bij ons bedrijf past. We wensen het team veel goeds.'
Hieronder is de tweet te zien, dat Rich Energy dinsdagavond op Twitter plaatste.
[social-post platform="twitter" id="1148994221686370304"]
Update | 09.53 uur - Verzuimde betalingsverplichtingen debet aan breuk
Volgens bronnen van RTL heeft Rich Energy niet aan de betalingsverplichtingen tegenover Haas voldaan, en is dat de ware reden van de breuk tussen de hoofdsponsor en het Formule 1-team. Rich Energy zou overigens niet weten wie de spraakmakende tweet heeft geplaatst, hun Twitteraccount zou gehackt zijn. Haas had deze betalingsproblemen aan kunnen zien komen. Vorig jaar wilde Rich Energy namelijk Force India overnemen, maar zij konden de beloofde investeringen niet hard maken op papier. Daarnaast werd het energiedrankjesmerk onlangs aangeklaagd door Whyte Bikes, omdat Rich Energy hun logo zou hebben overgenomen. De rechter ging mee met Whyte Bikes, waardoor Haas sinds de Grand Prix van Canada zonder het logo van Rich Energy reed.
Update | 11.26 uur - Haas brengt via Steiner nietszeggende eerste reactie naar buiten
Haas heeft via het eigen Twitteraccount voor het eerst officieel gereageerd op de breuk met hoofdsponsor Rich Energy. Teambaas Guenther Steiner zegt echter niet veel. 'Rich Energy is momenteel de titelpartner van het Formule 1-team van Haas. Ik kan niet verder ingaan op de contractuele relatie tussen deze twee partijen vanwege commerciële vertrouwelijkheid.'
[social-post platform="twitter" id="1149234399982100481"]
Update | 11.49 uur - CEO Rich Energy gaat boekje te buiten met tweet
De breuk tussen Haas en Rich Energy begint langzamerhand op een soap te lijken. Investeerders van Rich Energy proberen de relatie met Haas te herstellen nadat een tweet van het account van Rich Energy meldde dat de sponsorovereenkomst met Haas was beëindigd.
Autosport heeft echter vernomen dat die tweet is geschreven door CEO William Storey, zonder medeweten van de beleggers van Rich Energy. Er zal dus een meningsverschil binnen het energiedrankbedrijf zijn.
De aandeelhouders willen hun investering in Rich Energy graag beschermen door de relatie met Haas te redden. De tweet heeft de reputatie van Rich Energy al geschaad. Een bron van Autosport weet het volgende: 'De deal is niet beëindigd en William Storey heeft geen toestemming om dit te doen. De investeerders proberen de PR-puinhoop op te ruimen.' Op donderdagochtend was Rich Energy nog wel vertegenwoordigd op de auto's van Haas op Silverstone.