Waarom McLaren ook in 2022 niet verwacht titelkandidaat te zijn

Het gaat steeds beter met het Formule 1-team van McLaren. Het team zakte in 2021 weliswaar een plaats terug in de ranglijst van het constructeurskampioenschap, maar het gat naar Red Bull en Mercedes wordt steeds kleiner. Met vijf podiums en het hoogste puntenaantal in jaren is de progressie te zien, maar de allerlaatste stap richting de topteams laat nog op zich wachten. McLaren verwacht namelijk niet de de grote stap al in 2022 te kunnen maken, al zullen ze er natuurlijk wel stilletjes op hopen. CEO Zak Brown weet echter dat de toekomst van de Britse renstal niet afhangt van alleen het komende F1-seizoen. De Amerikaanse zakenman investeert liever in een plan wat loont op de lange termijn. McLaren heeft nog altijd een achterstand op de topteams Mercedes, Red Bull en Ferrari werken met relatief nieuwe simulators en windtunnels, terwijl McLaren het moet doen met oude exemplaren. Sterker nog, bij hun hoofdkwartier in Woking is niet eens een windtunnel aanwezig. Voor het ontwikkelen van de 2022-bolide en voor de aerodynamische tests in de nabije toekomst moet het team uitwijken naar Duitsland, waar ze een voormalig Toyota-windtunnel gebruiken. Dit, samen met een verouderde simulator in Woking, zorgt voor een groot nadeel. Het kost niet alleen veel extra tijd en geld om onderdelen te fabriceren in Groot-Brittannië en uit te proberen in Duitsland, de resultaten zijn ook nog eens minder goed dan bij de concurrenten. De oplossing ligt voor de hand: betere infrastructuur binnen McLaren. Hier is het team druk mee bezig, zo legt Brown uit aan onder meer RacingNews365 . "In 2024 zal onze infrastructuur weer helemaal up-to-date zijn, met in het bijzonder de windtunnel. Helaas maken wij momenteel gebruik van een van de minst technisch geavanceerde windtunnel en dat is een enorm nadeel." "Het gaat tijd kosten. We schrijven cheques uit, maar het gaat wel een paar jaar duren voordat de windtunnel klaar is. We denken dan ook dat we tot aan het 2024-seizoen qua infrastructuur niet de rest zullen hebben bijgehaald." Ricciardo, Norris en de Mercedes-motoren belangrijke factoren In 2022 en in 2023 loopt McLaren met het verouderde materiaal nog iets achter op de concurrenten, maar vanaf 2024 hoopt Brown de uitkomst te zien van het meerjarig plan. De plannen van de succesvolle zakenman staan in het teken van stabiliteit en betrouwbaarheid, wat ook terug te zien is bij coureurs Lando Norris en Daniel Ricciardo. Met een nieuwe windtunnel, een reorganisatie binnen het team (hierbij werd Brown de baas over de strategie binnen McLaren, red.) en contracten voor langere tijd heeft McLaren een sterke fundering om verder op te bouwen. Norris en Ricciardo blijven nog minimaal twee jaar voor het team rijden en kunnen zo helpen met het (door)ontwikkelen van de 2022-bolide. Daarnaast is het nog maar een jaar geleden dat de renstal de overstap heeft gemaakt naar Mercedes-motoren. Ook hier heeft Brown gekeken naar de potentie over meerdere jaren, zo zei hij destijds toen de deal met Mercedes werd bevestigd. "Deze overeenkomst is een belangrijke stap in ons plan op lange termijn. Mercedes is de maatstaf, zowel als team als bij de motoren." Ook deze overstap heeft tijd nodig voordat alles perfect werkt, al waren de eerste resultaten in 2021 al zeer bemoedigend. Doordat het team rust en kalmte bewaart, wetende dat ze pas écht alles in huis hebben in 2024, neemt het team alle tijd om elke nieuwe stap tot in de details te onderzoeken voordat er een beslissing wordt gemaakt. In 2020 en in 2021 kon McLaren verrassen, maar het echte werk laat nog even op zich wachten. Alles wat de komende twee seizoenen aan podiums en overwinningen wordt gehaald is een extraatje voor het team. De wereldtitel(s) komen mogelijk vanaf 2024, als we de toekomstplannen van Brown moeten geloven.

Top Headlines