Waarom Alpine zich nergens meer achter kan verschuilen

Sinds de terugkeer van Renault in de Formule 1 is het team, dat nu racet onder de naam Alpine, op zoek naar aansluiting bij de topteams. De Franse renstal rijdt echter al jaren in het middenveld van de koningsklasse. Het argument wat het team voert is dat de resultaten gericht zijn op de lange termijn, al wordt het na zes onsuccesvolle seizoenen wel eens tijd. Alpine/Renault heeft de afgelopen jaren enorme veranderingen doorgevoerd. Niet alleen de naam is veranderd, maar ook de structuur binnen het team, het coureursduo en het investeringsplan zijn aangepakt. Hierdoor heeft het team geen excuses meer om nog jarenlang op het middenveld te rijden, en dit is waarom. Verandering in de managementstructuur Alpine-CEO Laurent Rossi heeft doelen gesteld om in 2024/2025 te kunnen racen voor podiums en overwinningen. De Fransman is blij met de progressie van de afgelopen jaren, waarin het team onder de naam Renault vanaf de negende plaats naar de vijfde plaats is geklommen in de constructeursstand. Hier werd veel geld voor uitgegeven, maar het team heeft zich ondertussen goed voorbereid op de introductie van het budgetplafond. Vandaag de dag heeft het team de focus verlegd van grote geldbedragen investeren naar een slimmere managementstructuur. Rossi legt uit dat Alpine 45 jaar aan ervaring heeft en enorm veel tijd investeert in het implementeren van de Renault-krachtbron in het chassis van 2022. Hierbij krijgt Alpine hulp van verschillende afdelingen binnen Renault. In 2021 heeft het team als gevolg van deze veranderingen geen teambaas aangesteld. Rossi werkte samen met uitvoerend directeur Marcin Budkowski en Racing Director Davide Brivio. Dit pakte volgens de Alpine-CEO goed uit. "De resultaten spreken voor zichzelf", zei hij tegen Autosport . "Punten scoren in vijftien races plus een overwinning. We zetten onszelf niet voor schut op het circuit." Een ijzersterk duo met Alonso en Ocon Met tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso en talent Esteban Ocon heeft Alpine een sterk duo binnengehaald voor de komende seizoenen. Bij McLaren werd al duidelijk dat Alonso geen ambities heeft om lang in het middenveld te blijven rijden. De ervaring van de Spanjaard hielp in 2021 al om boven verwachting te presteren, waardoor het team via Ocon een overwinning kreeg en Alonso een podium scoorde in Qatar. De ervaring en feedback van Alonso is enorm belangrijk voor de terugkeer naar de positie als topteam. Wat minstens zo belangrijk is, is de harmonie tussen hem en Ocon. De twee coureurs werken intensief en zeer goed samen, waardoor de performance op het asfalt goed is en het aanvullen van elkaars bevindingen verloopt als een geoliede machine. Ocon zal nog tot en met 2024 blijven en ook Alonso blijft nog minimaal een jaar bij het team, wat meer vastigheid biedt voor het team. Baas over eigen krachtbron Het motorprogramma van Renault is volledig gefocust op de prestaties bij Alpine. De Franse renstal is niet zomaar een afnemer van het product, maar werkt nauw samen om de krachtbron perfect af te stemmen op het chassis van de 2022-bolide. Het team is daarnaast de enige afnemer van de motor, waardoor ze verder geen commerciële verplichtingen hebben naar andere teams. Een klein nadeel hierbij is wel dat er minder data wordt verzameld door andere Formule 1-teams. De overstap van McLaren van Renault naar Mercedes-motoren betekent daarnaast ook minder geld in het laatje, al hebben de Fransen nooit problemen gehad met het budget. Er wordt genoeg geïnvesteerd in het F1-project om alles uit de kast te halen voor de komende jaren. De stijgende lijn is duidelijk te zien Nadat Renault het F1-team van Lotus weer terugkocht, steeg het team vanaf de negende plaats (2016) naar de zesde plaats (2017) in het constructeurskampioenschap. Een vierde plaats en driemaal de vijfde plaats volgden, maar de betrouwbaarheid en de consistentie verbeterde elk jaar. In 2020 haalde het team drie podiums, gevolgd door een overwinning en een podium in 2021. De krachtbron lijkt steeds betrouwbaarder te zijn (slechts één uitvalbeurt in 2021 door de turbo) en de algemene race pace van de Alpine-bolide is verbeterd. De feedback van Alonso en Ocon, gecombineerd met de plannen op lange termijn en de effectieve alternatieve managementstructuur schetsen een positief toekomstbeeld voor de renstal. Het team heeft alles in huis om binnen de komende jaren weer te gaan winnen in de Formule 1.

Top Headlines