Technisch kopstuk Mercedes krijgt een tweede werkgever

De functie als Chief Technical Officer van Mercedes was voor James Allison ong niet genoeg. De prominent binnen het F1-team van Toto Wolff gaat een van de grotere sponsoren van de renstal bijstaan in de zeilwereld. Naast zijn werkzaamheden voor Mercedes krijgt hij een tweede baan als technisch directeur van INEOS Britannia. Het zeilteam gaat meedoen aan de 37ste editie van de America's Cup Challenge. Allison kan hierbij 'gewoon' blijven werken vanuit Brackley, want hij zal zijn werkzaamheden voor INEOS Britannia uitvoeren vanuit de Mercedes-fabriek. De Duitse renstal was al betrokken bij het vorige avontuur in de America's Cup, nu gaat ook Allison een handje helpen. "We hadden een kleine rol bij de 36ste editie van de America's Cup", legt hij uit in een video van Mercedes. "Het werd ons meteen duidelijk dat het een enorm spannende en lastige uitdaging is. Nu zijn we één team, INEOS Britannia, met als thuisbasis ons Formule 1-hoofdkwartier. Het doel is om de America's Cup terug te brengen naar Groot-Brittannië." Verschillen en overeenkomsten met de Formule 1 Allison heeft al zo'n 30 jaar ervaring binnen de Formule 1. Voordat hij aan de slag ging bij Mercedes werkte hij voor onder meer Renault en Ferrari. Ondanks alle ervaring in de autosport, moet hij toegeven dat de America's Cup een duizelingwekkende uitdaging is. Dit mede door de verschillen tussen het zeilen en het autoracen. "Het grote verschil in deze wereld in vergelijking met de Formule 1 is hoeveel er nog niet ontdekt is op het gebied van design. In de F1 hebben we elk jaar wat reglementswijzigingen, maar deze zijn klein in vergelijking met de America's Cup, waar de uitdagingen vaak drie of vier jaar uit elkaar liggen. Dat betekent dat je meer ruimte hebt om dingen te ontdekken. De variabelen in het ontwerpen zijn enorm." Er zijn echter ook wat overeenkomsten met de Formule 1, zo legt Allison uit. "Een team in de America's Cup is misschien zo'n tien procent van een groot F1-team, maar er zijn wat gelijkenissen. Alles moet perfect zijn, want anders werkt niets. Er zijn veel zaken waaraan we een bijdrage kunnen leveren. Zo zijn we hier bijvoorbeeld niet slecht in aerodynamica, dat is niet heel erg verschillend van hydrodynamica. Ook zijn we goed in designen, bouwen en de wetenschap achter bepaalde materialen." Benieuwd naar het nieuwe project van Allison? Bekijk dan de video hieronder.

Top Headlines