Britse F1-prominent fileert Masi: 'Hij gaf Verstappen zomaar het voordeel'

Johnny Herbert heeft uitgehaald naar FIA-wedstrijdleider Michael Masi, nadat hij in de slotfase van de Grand Prix van Abu Dhabi besloot om nog één ronde te gaan racen na een incident waar de safety car voor op de baan kwam. De voormalig autocoureur en Sky Sports-analist noemt de keuzes van de FIA 'compleet oneerlijk' voor Lewis Hamilton, die hierdoor de wereldtitel misliep. Masi liet niet alle auto's die op een ronde achterstand reden voorbijgaan aan de safety car. In de reglementen staat daarnaast ook dat de safety car een ronde langer op het circuit had moeten blijven, wat een finish achter de safety car zou betekenen. In dat geval kon Max verstappen het kampioenschap vergeten en had Hamilton zijn achtste wereldtitel veroverd. In een debat van Sky Sports is Herbert het duidelijk niet eens met de keuzes van Masi. "Het grootste probleem is dat deze keuze volledig fout is. Ja, hij stond onder grote druk, maar dat hoort erbij in zijn positie. Hij heeft voorgangers gehad, zoals Charlie Whiting, die wel met deze druk om konden gaan. Dat hoort nou eenmaal bij de Formule 1." "Je kan de regels niet zomaar veranderen" Na afloop van de race oordeelden de FIA-stewards dat Masi geen fouten heeft gemaakt. In de reglementen staat namelijk dat de wedstrijdleider mag bepalen wat er precies met de safety car gebeurt. Omdat Masi ruimte zag om de race te eindigen onder een groene vlag, maakte hij gebruik van deze regel. Deze beslissing was volgens Herbert enorm oneerlijk tegenover Hamilton, die tijdens de safety car-periode geen pitstop maakte. "Als je daar zit om alles eerlijk te houden, dan verdraai je de regels niet in het voordeel van de Formule 1, zoals Michael Masi aan het einde van de race zei", bekritiseert Herbert de wedstrijdleider. "Je gaat niet racen nadat Sir Lewis Hamilton een van zijn beste races van het seizoen heeft gereden, om dat resultaat vervolgens af te pakken doordat je Max het voordeel geeft. Hij had wel de juiste keuze gemaakt om een pitstop te maken voor de zachte banden." "Je gaat dan niet alles binnen de regels veranderen zodat er nog geracet kan worden voor één rondje, terwijl dat compleet oneerlijk is. Het resultaat wat we daardoor kregen, wat erg jammer was, was compleet fout", zo sluit een gepikeerde Herbert af.

Top Headlines