Waarom rode vlaggen zorgen voor 'onverdiende winnaars' en oneerlijke situaties

Met enige regelmaat wordt er in de Formule 1 gezwaaid met de rode vlag. Het signaal betekent dat de race wordt stilgelegd na bijvoorbeeld een (zware) crash, of wanneer de veiligheid op het circuit in het geding is. In 2021 zagen we een recordaantal rode vlaggen, maar liefst zes maal werd een Grand Prix stilgelegd. Ter vergelijking: tussen 2016 en 2020 werd er in totaal zeven keer met de rode vlag gezwaaid tijdens een race. Als de sessie wordt stilgelegd, moeten de coureurs terugrijden naar de pitstraat. De race is gestaakt tot er een herstart plaatsvindt, maar er mag in de pitstraat van alles gebeuren. Zo mogen de teams aan de F1-bolides sleutelen als er schade is ontstaan. Ook mogen er bandenwissels worden uitgevoerd. Door de toegestane werkzaamheden komt het regelmatig voor dat een aantal coureurs enorm kan profiteren van een rode vlag. Zo won Pierre Gasly na een rode vlag-situatie de Grand Prix van Italië (2020) en werd Lewis Hamilton tweede in de GP van Emilia Romagna (2021), terwijl de Brit eerder nog met schade stilstond in de bandenstapel. Ook hier speelde de rode vlag een cruciale rol in het verloop van de race, want Hamiltons bolide kon tijdens de stilgelegde race gerepareerd worden. Na een rode vlag in Groot-Brittannië (2021) won Hamilton zelfs de race door reparaties tijdens de stilgelegde race, terwijl hij deze situatie veroorzaakte door een touché met Max Verstappen. Kritiek op de reglementen bij rode vlaggen Dat een coureur een Grand Prix kan winnen of het podium kan bereiken door een stilgelegde race, valt niet bij iedereen even lekker. Lando Norris deed na een rode vlag tijdens de GP van Saoedi-Arabië al zijn beklag over de situatie. De McLaren-coureur viel terug naar de achterkant van het veld, omdat hij zijn pitstop al voor de rode vlag had gemaakt en zijn concurrenten een 'gratis' pitstop kregen tijdens de rode vlag. Norris, duidelijk gefrustreerd, pleit voor verandering in de reglementen. "Ik denk echt dat dit moet gebeuren", liet hij weten tegen onder meer RacingNews365 . "Ik vind niet dat het een eerlijke situatie is, of ik er nou van kan profiteren of niet. Het is niet eerlijk zoals het gaat. Natuurlijk vinden de fans het geweldig, want het geeft verschillende mensen een overwinning of een podium. Maar, bot gezegd, verdienen ze dat niet." "Niet dat ze slecht hebben gereden of iets dergelijks, maar ze hebben gewoon geluk gehad. Het voelt niet alsof ze het dan verdiend hebben. Ik hoop dat er iets aan de situatie wordt gedaan." Wat kan er verbeterd worden? Norris ziet dan ook graag verandering. "Het hoeft niet compleet op de schop te gaan, maar ik denk dat de verplichte pitstops nog steeds plaats moeten vinden." Een bandenwissel tijdens de rode vlag moet hierbij niet meetellen, aldus de McLaren-coureur. "Dat kan je dan niet doen tijdens de rode vlag. Ik denk dat dat simpelweg niet moet kunnen. Natuurlijk zijn er omstandigheden waarbij het wel moet, als je bijvoorbeeld een klapband hebt gekregen. Ik weet niet wat de uitkomst dan moet zijn, maar het is op dit moment in ieder geval oneerlijk." Voor het Formule 1-seizoen van 2022 blijven de reglementen tijdens een rode vlag in ieder geval hetzelfde. Teams mogen komend seizoen dus nog steeds de bolides van hun coureurs repareren bij schade, banden wisselen en zelfs de aerodynamica van de voorvleugel aanpassen.

Top Headlines