Nieuw puntensysteem in de Formule 1 voor 2022
Het puntensysteem in de Formule 1 gaat flink op de kop dit jaar. Afgelopen seizoen werd de Grand Prix van België officieel ‘verreden’, omdat er minimaal twee racerondes achter de safety car gehouden waren. De coureurs ontvingen hier halve punten voor, wat betekende dat Max Verstappen 12,5 punt ontving voor zijn ‘overwinning’.
Dit zorgde voor veel ophef onder de fans. Niet het feit dat de coureurs punten ontvingen voor het rijden van zo weinig rondes, maar het feit dat er met opzet twee racerondes achter de safety car werden gereden. Hierdoor was er officieel sprake van een race, waardoor fans in principe geen recht meer hadden op een terugbetaling, terwijl ze urenlang in de regen hadden gewacht voor niks.
Om ervoor te zorgen dat dit in de toekomst niet meer kan gebeuren, heeft de FIA stappen ondernomen. Een race kan pas officieel een race worden genoemd als er minimaal twee rondes gereden zijn zonder (virtual)safety car. Daarnaast is ook het puntensysteem voor verkorte races aangepast.
Als er minder dan 25% van de totale racerondes is verreden , krijgt de top vijf punten. De winnaar krijgt 6 punten, de nummer twee krijgt er 4, dan volgt 3 punten, dan 2 en de nummer vijf krijgt 1 punt.
Wordt een race gestopt boven de 25%, maar onder de 50% , gaat die puntentelling als volgt: de top negen krijgt punten. De winnaar ontvangt 13 punten, wat daarna afloopt naar 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 en de nummer negen krijgt 1 punt.
Tot slot: wordt een race tussen de 50% en 75% verreden , dan krijgt de top tien punten. De winnaar krijgt dan 19 punten uitgereikt. De nummers twee en drie scoren 15 en 12 punten. Daarna loopt het af naar 9, 8, 6, 5, 3, 2 en de nummer tien krijgt 1 punt.
Het bericht Nieuw puntensysteem in de Formule 1 voor 2022 verscheen eerst op GP33 .
Dit zorgde voor veel ophef onder de fans. Niet het feit dat de coureurs punten ontvingen voor het rijden van zo weinig rondes, maar het feit dat er met opzet twee racerondes achter de safety car werden gereden. Hierdoor was er officieel sprake van een race, waardoor fans in principe geen recht meer hadden op een terugbetaling, terwijl ze urenlang in de regen hadden gewacht voor niks.
Om ervoor te zorgen dat dit in de toekomst niet meer kan gebeuren, heeft de FIA stappen ondernomen. Een race kan pas officieel een race worden genoemd als er minimaal twee rondes gereden zijn zonder (virtual)safety car. Daarnaast is ook het puntensysteem voor verkorte races aangepast.
Als er minder dan 25% van de totale racerondes is verreden , krijgt de top vijf punten. De winnaar krijgt 6 punten, de nummer twee krijgt er 4, dan volgt 3 punten, dan 2 en de nummer vijf krijgt 1 punt.
Wordt een race gestopt boven de 25%, maar onder de 50% , gaat die puntentelling als volgt: de top negen krijgt punten. De winnaar ontvangt 13 punten, wat daarna afloopt naar 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 en de nummer negen krijgt 1 punt.
Tot slot: wordt een race tussen de 50% en 75% verreden , dan krijgt de top tien punten. De winnaar krijgt dan 19 punten uitgereikt. De nummers twee en drie scoren 15 en 12 punten. Daarna loopt het af naar 9, 8, 6, 5, 3, 2 en de nummer tien krijgt 1 punt.
Het bericht Nieuw puntensysteem in de Formule 1 voor 2022 verscheen eerst op GP33 .