Waarom het megasalaris van Max Verstappen geheel gerechtvaardigd is
Max Verstappen is tot en met 2028 Red Bull-coureur. Ten minste, dat staat duidelijk vermeld in het nieuwe contract dat hij zeer recent tekende. De regerend wereldkampioen zal financieel zeer goed worden gecompenseerd voor zijn diensten de komende jaren. De tientallen miljoenen salaris die hij elk jaar op zijn rekening bijgeschreven zal krijgen, zorgen ervoor dat sommigen steil achteroverslaan van verbazing. Kunnen dat soort exorbitante salarissen nog vandaag de dag? We leggen uit waarom het megasalaris van Verstappen eigenlijk heel logisch tot stand is gekomen. Verstappen één van de beste coureurs Dit staat natuurlijk buiten kijf, maar Max Verstappen is hot property . Hotter dan de Nederlander gaat het op dit moment niet worden. Het is de beste coureur van zijn generatie en heeft nog vele jaren te gaan. Alhoewel er bij de andere teams niet heel veel plek lijkt te zijn, omdat zij zich focussen op hun eigen stercoureur, zou geen enkel team natuurlijk de deur volledig sluiten voor Verstappen. Niet iedereen zou Verstappen kunnen betalen, maar teams als Mercedes, Ferrari en misschien Aston Martin, McLaren en Alpine zouden nog een gooi kunnen doen naar de diensten van Max. Door Verstappen te verzekeren van een riant salaris, zal de verleiding minder zijn geweest om buiten de deur te kijken, al is het wel bekend dat Max het voor het geld niet per se doet. Langdurig contract Een contract tekenen voor 5 extra jaren (want zijn vorige contract liep nog tot 2023), is iets vrij ongewoons in de Formule 1. Dat Verstappen nu dus nog in ieder geval 7 jaar en in totaal 13 jaar onder contract bij Red Bull (met Toro Rosso erbij 14) zal staan, is on-ge-kend. Het is logisch dat er dan ook een hoog salaris bij komt kijken, omdat een coureur als Verstappen natuurlijk ook een soort risico neemt als hij zich zo lang committeert aan een en hetzelfde Red Bull-team. Overigens zullen er ongetwijfeld ontsnappingsclausules in het contract staan, zodat hij bij waardeloze prestaties van Red Bull het zinkende schip kan verlaten. Max lijkt echter zeker niet iemand die dat doet als het even tegen zit. Het is zijn vierde Red Bull-contract, eerste als wereldkampioen Niet alleen is het een langdurig contract, het feit dat het al zijn zoveelste Red Bull-contract is, zorgt ervoor dat zijn salaris ook steeds hoger wordt. Zijn vorige contract tekende hij in 2020. Ook toen was zijn loonstrookje extra breed vanwege de vele nullen, maar in de tussentijd heeft hij wel zijn aantal race-overwinningen in twee seizoenen tijd verdubbeld en voegde hij zijn eerste wereldtitel toe aan zijn palmares. Ook daardoor zal zijn waarde om hoog zijn gegaan. Het bugdetplafond Tot aan vorig jaar kon Red Bull met geld smijten zoveel het wilde, maar sinds dit jaar is dat in mindere mate mogelijk. Het budgetplafond is 140 miljoen, al zijn er wel een hoop uitzonderingen die er niet onder vallen, waaronder de coureurssalarissen. Aangezien Red Bull door het budgetplafond minder uit kan geven aan de ontwikkeling van de wagen, en Red Bull niet bepaald arm is, kan dat geld nu worden verschoven. Waar naartoe? Je raadt het misschien al: onder andere de coureurssalarissen. Red Bull sloot megadeals, mede door succes Verstappen De afgelopen winter werden er meermaals champagneflessen ontkurkt op de acquisitieafdeling op het Red Bull-kantoor in Milton Keynes. Er werd namelijk een aantal grote deals gesloten. Softwarebedrijf Oracle betaalt goed geld, naar verluidt ruim 75 à 90 miljoen dollar op jaarbasis, om de komende vijf seizoenen als Red Bull-titelsponsor door het leven te gaan. In de F1-paddock wordt het gezien als 'de grootste sponsordeal ooit in F1'. Cryptobedrijf Bybit deed ook een duit in het zakje toen het een partnerschap sloot met de Oostenrijkse formatie. Elk jaar stroomt er 50 miljoen dollar vanuit de cryptowereld richting Red Bull. De Red Bull-accountant zal dus in ieder geval de komende drie jaar zo'n 125 miljoen dollar aan sponsorgeld binnen zien komen op de rekeningen van het Formule 1-team, en dan hebben we de andere kleinere sponsorbedragen nog niet eens meegerekend. Met een budgetplafond van 140 en vanaf volgend jaar 135 miljoen dollar, hoeft Red Bull al aanzienlijk minder zelf in te leggen, al was het uitblijven van zulke deals als 's werelds populairste energiedrankjesproducent natuurlijk niet het einde van de wereld. Deels kan je in ieder geval zeggen dat die deals mede door de successen van Verstappen tot stand zijn gekomen, dus het is niet gek dat hij er dan ook qua salaris van mee kan snoepen.