Helmut Marko ziet problemen met RB18: ‘We zitten daar ver van weg’
Red Bull-topman Helmut Marko heeft in gesprek met het Oostenrijkse OE24 laten weten dat het team problemen kent met de nieuwe RB18. Zo zou de 2022-wagen nog ver van het minimumgewicht afzitten waardoor er kostbare rondetijd verloren gaat.
Sinds 2009 zijn de Formule 1-wagens alsmaar zwaarder geworden. Waar een bolide in 2009 namelijk nog 605 kilo woog, is dat in 2022 ruim 795 kilo. Die 795 is echter een streefgetal aangezien het merendeel van de teams boven deze grens opereert met de nieuwe auto. Zo ook Red Bull met haar nieuwe RB18. Ook Marko heeft dit gezien, maar zegt dat het te maken heeft met het design dat wordt gebruikt door ieder team. “De wagens zijn snel, maar ook erg zwaar. Het is interessant om te zien hoe ieder team invulling aan de regels heeft gegeven”, zegt de Oostenrijker.
Mercedes totaal anders
“Mercedes heeft een totaal ander concept”, voegt Marko later toe. Volgens de laatste geruchten komt Mercedes zelfs met een radicaal ander design op de proppen in Bahrein deze week. Er zijn speculaties dat het team uit Brackley zonder sidepods zal gaan rijden. Hiervoor in de plaats komt dan een grote luchthapper boven het hoofd van de coureur. Hierdoor is de W13 veel smaller aan de zijkanten en kan lucht makkelijker naar de achterkant van de auto. Deze aanpassing zou een snelheidsverschil van maar liefst 1 seconde opleveren.
Red Bull te zwaar
Snelheid en gewicht hangen enorm samen in de Formule 1 en daarom is een te zware auto reden tot zorgen, grote zorgen zelfs. Red Bull heeft namelijk nog niet aan het minimumgewicht van 795 kilo kunnen ruiken. Het team uit Milton Keynes zit er zelfs ver boven waardoor er mogelijk meerdere tienden verloren zijn gegaan. Toch houdt Marko hoop en heeft de oud-Formule 1-coureur vertrouwen in de nieuwe onderdelen die in Bahrein op de auto zullen komen. “We zitten er ver boven, maar er komen ook nog veel nieuwe onderdelen”, zo sluit de man uit Graz hoopvol af.
Het bericht Helmut Marko ziet problemen met RB18: ‘We zitten daar ver van weg’ verscheen eerst op GP33 .
Sinds 2009 zijn de Formule 1-wagens alsmaar zwaarder geworden. Waar een bolide in 2009 namelijk nog 605 kilo woog, is dat in 2022 ruim 795 kilo. Die 795 is echter een streefgetal aangezien het merendeel van de teams boven deze grens opereert met de nieuwe auto. Zo ook Red Bull met haar nieuwe RB18. Ook Marko heeft dit gezien, maar zegt dat het te maken heeft met het design dat wordt gebruikt door ieder team. “De wagens zijn snel, maar ook erg zwaar. Het is interessant om te zien hoe ieder team invulling aan de regels heeft gegeven”, zegt de Oostenrijker.
Mercedes totaal anders
“Mercedes heeft een totaal ander concept”, voegt Marko later toe. Volgens de laatste geruchten komt Mercedes zelfs met een radicaal ander design op de proppen in Bahrein deze week. Er zijn speculaties dat het team uit Brackley zonder sidepods zal gaan rijden. Hiervoor in de plaats komt dan een grote luchthapper boven het hoofd van de coureur. Hierdoor is de W13 veel smaller aan de zijkanten en kan lucht makkelijker naar de achterkant van de auto. Deze aanpassing zou een snelheidsverschil van maar liefst 1 seconde opleveren.
Red Bull te zwaar
Snelheid en gewicht hangen enorm samen in de Formule 1 en daarom is een te zware auto reden tot zorgen, grote zorgen zelfs. Red Bull heeft namelijk nog niet aan het minimumgewicht van 795 kilo kunnen ruiken. Het team uit Milton Keynes zit er zelfs ver boven waardoor er mogelijk meerdere tienden verloren zijn gegaan. Toch houdt Marko hoop en heeft de oud-Formule 1-coureur vertrouwen in de nieuwe onderdelen die in Bahrein op de auto zullen komen. “We zitten er ver boven, maar er komen ook nog veel nieuwe onderdelen”, zo sluit de man uit Graz hoopvol af.
Het bericht Helmut Marko ziet problemen met RB18: ‘We zitten daar ver van weg’ verscheen eerst op GP33 .