Voorheen dominant Red Bull zakt in pitstopklassement, problemen voor Mercedes
Elk jaar strijden de Formule 1-teams in de pitstraat om het DHL-pitstopkampioenschap. In dat kampioenschap worden elke race punten uitgedeeld aan de teams die de beste pitstoptijden klokken. De afgelopen jaren was Red Bull heer en meester en won het afgetekend de DHL Fastest Pitstop-trofee. De trofee is echter vooral bijzaak, want het gaat natuurlijk om de prestaties op de baan, die geholpen kunnen worden door snelle pitstops. Dat zagen we op zondag, toen Charles Leclerc mede door snelle pitstops voor kon blijven op Max Verstappen na de eerste twee pitstoprondes. Dit jaar zijn de pitstops weer iets anders dan voorheen. Het concept blijft hetzelfde, maar de auto's zijn nieuw, de banden zijn aanzienlijk zwaarder geworden en ook zitten er nu wieldoppen op. Daardoor kan het zomaar zijn dat de rangorde ook in de pitstraat op zijn kop wordt gezet. Red Bull valt tegen Ferrari voerde de pitstops namelijk aanzienlijk sneller uit dan directe concurrent Red Bull. Daar waar de snelste pitstop van Red Bull werd voltooid in 2,62 seconde, deed Ferrari het in 2,33 seconde. Daarmee waren de Italianen het op een na snelste team. Alleen McLaren was met een pitstop van 2,31 seconde sneller. Red Bull was het vijfde team, want ook Alpine en Williams waren nog sneller dan de Oostenrijkse formatie. Natuurlijk hebben we pas een Grand Prix achter de rug, dus er is nog genoeg tijd om te zorgen voor verbetering. Overigens is er bij Mercedes ook nog heel veel werk aan de winkel. Er werden 58 pitstops uitgevoerd tijdens de GP van Bahrein. Pas op plek 34 zien we de eerste Mercedes-pitstop. George Russell mocht namelijk na 3,27 seconde weer wegwerken. Alleen Haas deed het slechter dan Mercedes. Aston Martin en Alfa Romeo moeten overigens ook nog wat meer oefenen. Check hieronder het overzicht van de snelste pitstops per coureur.