Alpine moedigt keiharde strijd tussen Alonso en Ocon aan
De Formule 1-fans werden tijdens de GP van Saoedi-Arabië getrakteerd op meerdere duels, waaronder de strijd tussen Alpine-coureurs Fernando Alonso en Esteban Ocon. Rondenlang vochten zij een intens gevecht uit zonder dat er al te veel werd ingegrepen vanuit de Franse renstal. Teambaas Otmar Szafnauer vond dit ook niet nodig. De voormalig Aston Martin-teambaas (voorheen Force India en Racing Point, red.) zal de gevechten tussen toenmalig teamgenoten Ocon en Sergio Perez niet zo snel vergeten, maar durft het aan om zijn coureurs vrij te laten racen. "Het was prima, het was clean", zegt hij tegen onder meer RacingNews365. "Dit is wat de fans willen zien. We hebben ze aan het begin verteld dat ze vrij zijn om te racen. Het enige nadeel was dat we misschien wat meer tijd zijn verloren dan we hadden verwacht. Dat is, denk ik, door hoe het circuit er hier uitziet en doordat de coureurs elkaar makkelijker kunnen volgen. Hierdoor is het mogelijk om elkaar ronde na ronde in te halen." 'Ocon en Alonso hebben de fans een show gegeven' Szafnauer hoopte op een fors aantal WK-punten voor Alpine, wat een prima start van het seizoen kent. De renstal staat vierde achter Ferrari, Red Bull en Mercedes en scoorde in beide races al punten. Alonso viel echter uit tijdens de GP van Saoedi-Arabië. "Maar ze deden precies wat we van tevoren hebben besproken. Het was goed voor iedereen." "Als Fernando niet moest stoppen, dan waren we zesde en zevende geworden én hadden we de fans een show gegeven. Maar die hebben we gegeven en dat hoort ook zo. Je moet ze laten racen." Wel moet er nog gekeken worden naar een mogelijk nadeel op het asfalt. "We gaan bekijken wat DRS nu doet met de auto's, want vroeger was het makkelijker om uit de DRS-trein te komen en weg te rijden." Van teamorder is er dus nog even geen sprake, zo verzekert de Alpine-teambaas. "Ik zie geen waarde in de posities omwisselen als je de auto voor je niet kan inhalen en er niemand achter je zit. Dan blijf je gewoon rijden waar je rijdt, al is dat lastig om te voorspellen tijdens het begin van de race. Uiteindelijk met nog 10, 15 of 20 rondes te gaan wil je de punten voor het team maximaliseren. Dan houd je ze waar ze rijden."