Nieuwe reglementen 2021 bekendgemaakt; vier eisen voor de F1-wagen


In 2021 krijgt de Formule 1 te maken met nieuwe reglementen. Een aantal van die regels zijn naar buiten gekomen. Zo moet het grondeffect over anderhalf jaar terugkeren in de koningsklasse van de autosport. Dit moet namelijk zorgen voor spannendere races. Er zijn vier specificaties waaraan een auto in 2021 moet voldoen.
Ten eerste zou een wagen binnen het bereik van tien meter achter een andere auto slechts vijf tot tien procent downforce mogen verliezen. Op dit moment is het vijftig procent. Ten tweede moet de afstand van de snelste naar de langzaamste auto in het veld met de helft worden verminderd. Ten derde moeten de auto's er visueel mooi uitzien en ten vierde moeten de kosten drastisch worden verlaagd. De motortechnologie moet ook milieuvriendelijk en duurzaam zijn om jonge mensen en sponsors aan te trekken. Formule 1-sportdirecteur Ross Brawn baalt wel van één dingetje. 'Helaas kunnen we niet teruggaan naar V8-motoren, hoewel sommige puristen dat misschien wel wensen. Maar het zou teveel schade toebrengen aan het imago van onze sport.'
De Formule 1, de FIA en de teams zijn al een poos bezig met het samenstellen van de nieuwe reglementen. De manier waarop een F1-bolide downforce verkrijgt wordt veranderd. Het plan is om afscheid te nemen van de complexe aerodynamische componenten, met name die rond de bargeboards en voorvleugel. Zo komt er een eenvoudigere en minder gevoelige voorvleugel.
'We willen dat wagens elkaar beter kunnen volgen zodat er spannendere duels ontstaan'
Motorsport.com ziet echter dat de grootste verandering onder de wagens plaatsvindt. Een aantal venturi-tunnels zorgt voor de voeding van een twindiffuser, die een groot deel van de neerwaartse druk van de auto’s zal produceren. Volgens Nikolas Tombazis, hoofd technische zaken formulewagens bij de FIA, draait alles om het spannender maken van de races. 'We willen het mogelijk maken dat wagens beter met elkaar kunnen racen en elkaar beter kunnen volgen zodat er spannendere duels ontstaan. We willen banden waarmee rijders in staat zijn elkaar te bestrijden zonder slijtage, zodat een agressieve racer kan aanvallen. De auto’s worden een stuk eenvoudiger dan de huidige versies omdat veel kleine componenten verwijderd worden, met name voor de sidepods. Onder de wagen bevindt zich een diffuser: een soort venturi-tunnel. Er komen onder de sidepod van voor tot achter kanalen.'
De combinatie van grondeffect, simpelere aerodynamica en deflectoren bij de voorwielen moet ervoor zorgen dat auto’s dichter op elkaar kunnen zitten. Daarnaast moet, zoals eerder gezegd, vanaf 2021 het downforceverlies vijf tot tien procent zijn wanneer een auto binnen het bereik van tien meter van een andere wagen rijdt. Nu is dat verlies in zo’n geval nog ongeveer vijftig procent. 'Twee krachtige luchtstromingen, afkomstig van de achtervleugel, zuigen veel van de turbulentie van de achtervleugel op. Als gevolg daarvan ontstaat een veel schonere flow voor de achtervolgende auto. Die verliest daardoor veel minder neerwaartse druk.'
'De ingenieurs hebben te veel vrijheid om het in hun voordeel te regelen'
De gerichte omleiding van de slechte lucht wordt gegarandeerd door een veelheid aan nieuwe voorschriften. Tombazis legt het probleem nog maar eens even uit. 'De ingenieurs hebben te veel vrijheid om de luchtwervels op de voorwielen in hun voordeel te regelen. Maar dat schept precies de problemen waar we vandaag mee worstelen. De turbulenties worden rond de auto geleid en komen achter de achtervleugel samen in een gebied waar de volgende auto rijdt. Ons doel was om de ingenieurs de mogelijkheid te geven om deze luchtwervelingen te regelen', wordt hij geciteerd door Auto, Motor und Sport .
'Idealiter hadden we het budgetplafond een jaar eerder geïntroduceerd'
Uiteraard is er dan ook het budgetlimiet, dat volgens seizoen al in de testmodus gaat. Dit omdat de Formule 1 meer verschillende winnaars wil. En dus niet alleen podiumplekken voor Mercedes, Ferrari en Red Bull, laat Brawn weten. 'Idealiter hadden we het budgetplafond een jaar eerder geïntroduceerd, maar dat werkte niet. We kunnen op dit moment in 2021 geen compleet andere volgorde verwachten. Maar ik geloof dat na twee jaar alles gelijk zal worden en dan hebben we een situatie waarin een betere chauffeur of strategie het nadeel van een slechtere auto kan compenseren.'
De kosten moeten overigens met 25 procent verlaagd worden. Om dit te realiseren, wil de FIA ??de onderdelen standaardiseren die helemaal niet of slechts marginaal bijdragen aan de rondetijd. Het doel was om de kosten met 25 procent te verlagen, waar het geen pijn doet.
Uiterlijk 15 september wil de Formule 1 een akkoord over de regels hebben met de teams over de nieuwe reglementen. Lukt dat, dan kan eind oktober de nieuwe regels goedgekeurd worden door de FIA World Motor Sport Council. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Top Headlines

Oudere Top Headlines