Dit weten we over de nieuwe Formule 1-auto's en regels voor 2021

De Formule 1-regels worden in oktober van 2019 gepresenteerd, maar de laatste weken wordt er steeds meer duidelijk over de koers die de Formule 1 gaat varen. Daarin staan een aantal zaken centraal, waaronder:Nieuwe auto'sEenvoudigere techniek/overige veranderingenBugdetplafondNieuwe commerciële regelsWat verandert er aan de auto'sOm de doelstelling te bereiken dat auto's elkaar makkelijker kunnen volgen en minder last hebben van vuile lucht, wordt de aerodynamica van de auto's aangepakt. De bovenkant van de auto, de voor- en achtervleugel en het bodywork, worden eenvoudiger. Iets waar men in 2019 al mee begonnen is door diverse extra vleugelelementen te verbieden.Die lijn wordt in 2021 verder doorgetrokken, waarbij de voor- en achtervleugel een eenvoudig ontwerp krijgen, met rechte endplates. De bargeboards worden verder versimpeld tot een model dat we kennen uit de jaren '90 en '00's. Hierdoor moeten de luchtstromen achter de auto's minder verstoord worden, waardoor auto's elkaar makkelijker kunnen volgen.Om het gemis aan downforce via de bovenzijde van de auto te compenseren wordt er volop ingezet op het 'ground effect'. Het ooit door Collin Chapman geïntroduceerde concept kent zijn kracht door zoveel mogelijk downforce te winnen via de onderzijde van de auto. Door het grondeffect worden de auto's als het ware richting het asfalt gezogen, waardoor ze harder door de bochten kunnen.Het voordeel van het grondeffect is dat de luchtverstoring achter de auto vele malen minder is. Hierdoor is close racing mogelijk, wat moet leiden tot meer actie op de baan. Om het grondeffect te vergroten zal er via de voorzijde van de auto meer lucht onder de auto geleid worden, waarbij de diffuser groter zal zijn dan nu het geval is.Eenvoudigere techniek/overige veranderingenOm de kosten in de sport terug te dringen, de onderlinge verschillen te verkleinen en de invloed van technologische hulpmiddelen in de fabrieken te reduceren, gaat de F1 'back-2-basic'.Het windtunnelgebruik van teams wordt flink aan banden gelegd en minimaal gehalveerd t.o.v. nuHet gebruik van rijdershulpmiddelen en elektronica wordt fors aan banden gelegdStandaardonderdelen worden geïntroduceerd, waaronder standaard elektronica, maar mogelijk ook een standaard versnellingsbak, remmen of onderdelen voor de power unitTeams verzamelen minder data vanuit de autoHet gewicht van de auto's wordt verlaagd18 inch velgen worden geïntroduceerdAantal medewerkers per team op het circuit tijdens een GP-weekend wordt verlaagdOnderzocht wordt of de tankstops terug ingevoerd worden BudgetplafondTeams krijgen een maximum budget, van waarschijnlijk 175 miljoen dollar per seizoen. Dit bedrag is exclusief de salarissen van de coureurs, het marketingbudget en reiskosten.Over de controleerbaarheid van een dergelijk budget is veel te doen, aangezien teams vrezen dat er middels creatieve constructies voordelen behaald kunnen worden door teams.Nieuwe commerciële regelsDe Formule 1-regels zijn opgenomen in het Concorde Agreement dat eind 2020 afloopt. Los van de sportieve- en technische regels, staan daarin ook alle commerciële afspraken. Liberty Media heeft aangekondigd dat het businessmodel van de F1 gaat veranderen.Dat houdt in dat bepaalde teams, waaronder Ferrari, een deel van haar privileges verliest. Liberty Media wil de teams wel laten profiteren van nieuwe verdienmodellen, zoals online TV en gokken op Formule 1. Daarnaast wil het dat de teams beloond worden voor haar prestaties. Een team dat goed scoort, verdient meer geld.De komende maanden zal er steeds meer duidelijkheid komen over de exacte invulling van de nieuwe regels voor 2021. Uiterlijk eind oktober 2019 moet er definitieve overeenstemming zijn bereikt tussen de teams, FIA en Liberty Media.

Top Headlines

Oudere Top Headlines